If this is your first visit, be sure to check out the FAQ by clicking the link above. You may have to register before you can post: click the Register link to proceed.

Wie kan mij vertellen hoe?

Stel hier je vragen over te gebruiken overige technieken of materialen (bijvoorbeeld gemengde technieken, airbrush etc.) of geef zelf de beste Tips&Tricks.

Moderators: AtelierBrigitte, Mariska, nancy_kelpie, Skarbog, Laikipia

Victor

Wie kan mij vertellen hoe?

Berichtdoor Victor » Di Mar 03, 2015 5:55 pm

Hoi iedereen!

Ik heb een vraagje..
Mijn stijl is vooral portret schetsen en schilderen.
Ik deed dat voorheen altijd met acrylverf; maar ik kwam er toch achter dat ik niet genoeg detail en schaduw kon aanbrengen met de 'skills' die ik nu heb.

Nu zag ik op internet iemand die het met softpastel en pastelpotloden deed. Erg gaaf; ben helemaal verkocht.

Nu was ik al aan het rondkijken voor een doek en pastel materiaal.. echter kwam ik er via een foto achter dat hij helemaal niet op doek lijkt te 'schilderen'..

Kunnen jullie mij vertellen hoe ik een basis leg? Het lijkt vanaf de zijkant op een plaat hout en als hij begint lijkt de hele plaat grijs te zijn; om vervolgens een schets, om als basis voor het schilderij met pastel, in wit te doen..

Ik zat te denken aan een plaat hout kopen en er canvas op plakken.. maar dat lijkt mij zo omslachtig..

Iemand een idee?

Groet,
Victor

Jonne

Re: Wie kan mij vertellen hoe?

Berichtdoor Jonne » Di Mar 03, 2015 6:34 pm

Met pastel werk je bij mijn weten niet op canvas, maar op papier, pastelmat of suèdekarton. Hier op het forum zijn verschillende experts in pastel (Laikipia, Little Dragon en Daisyree zijn er drie van), kijk eens in hun topics en je leert een boel.

ANTONI

Berichtdoor ANTONI » Di Mar 03, 2015 6:40 pm

Zo ver ik weet is gebruikelijk(schuur) papier/fluweel/paneel.
Alles te koop.Een paneeltje kan je zelf ook maken. Dat heb ik vroeger wel eens gedaan.
Stevig hardboard. Goed ontvetten. Een paar lagen Talens Gesso.(Voor de zekerheid tegen krom trekken ook aan de achterkant) Tussendoor schuren met fijn
schuurpapier en steeds goed laten drogen.
Waarschijnlijk zijn er op het forum ware pastelkunstenaars,die je een beter advies kunnen geven.
Een vrijenblije groet van
ANTONI

http://www.antoni-art.nl

Mariska

Berichtdoor Mariska » Di Mar 03, 2015 8:43 pm

Je kan in principe op alle ondergronden met pastel tekenen. Als je de ondergrond maar op de e.o.a. manier weet op te ruwen. Pastel heeft nl. een beetje structuur nodig om te 'pakken'. Echt zware ondergronden zijn denk ik niet aan te raden (uit financieel oogpunt). Ook al fixeer je je een slag in de rondte, het blijft een vrij fragiel materiaal, en moet bij voorkeur worden ingelijst achter glas (wat 't altijd iets zwaarder maakt).
Klik hier om te zien wat ik maak.

tibochica

Berichtdoor tibochica » Ma Jun 26, 2017 3:21 pm

Het beste kun je gewoon pastelpapier kopen. Er zijn heel veel merken die dat verkopen. Ze zijn er in gekleurd en wit papier. En in diverse formaten. Wanneer je er met pastel op werkt kun je tussendoor licht fixeren met speciale pastelfixeer. Als pastelmateriaal is er : pan pastel, soft pastel (krijtjes), carre's, pastelpotloden, sanguine poeder, houtskoolpoeder enz. Je kunt het zelfs mengen met water (bv beetje van een krijtje halen en daar 1 - enkele druppels water bij doen. Je kunt gemengde technieken toepassen: met potlood, inkt, fineliner enz. Waar ik niet op zou werken zijn doeken en canvas. Gewoon pastelpapier dus. Wanneer je werkstuk af is kun je het inlijsten achter (zuurvrij) glas met een passpartout. Zorg dat het niet in de zon hangt want dan verkleurt het. Heel fijn papier is: colourfix (in warme en koele tinten) en Canson mi teintes touch, lanacolours en Faber Castell. Succes!

ANTONI

Berichtdoor ANTONI » Do Jun 29, 2017 8:21 pm

Als je al gewend bent om met verf te schilderen.In dit geval acrylverf dan is m.i. de meest voor de hand liggende optie
voor portretschilderen olieverf.
Hiermee kan je heel fijn portretten schilderen op panelen en portretlinnen.
Een vrijenblije groet van
ANTONI

http://www.antoni-art.nl

Terug naar “Vragen over overig ambachtelijk”