If this is your first visit, be sure to check out the FAQ by clicking the link above. You may have to register before you can post: click the Register link to proceed.

Copyright-vraag

Voor vragen, tips of klachten over dit forum.

Moderators: AtelierBrigitte, Mariska, nancy_kelpie, Skarbog, Laikipia

BlackScorpion

Copyright-vraag

Berichtdoor BlackScorpion » Zo Mar 22, 2015 10:08 am

Hallo,

Ik heb een vraag over het plaatsen van foto's van tekeningen, meer bepaald in het forumdeel van 'schetsen'. De vraag is naar aanleiding van onderstaande quote in de forumregels.

Als je een werk publiceert waarbij je een afbeelding van een derde hebt gebruikt (bijvoorbeeld een foto of tekening/schilderij van iemand anders, van het internet), dan is het volgens het copyright niet toegestaan dat je een kopie[*] van dit werk plaatst op een website, of waar dan ook. Het maakt niet uit of je wel of niet van plan bent om dit werk te verkopen. Je maakt het werk toegankelijk voor anderen, en dat is volgens de wet het exclusieve recht van de maker van het oorspronkelijke kunstwerk. Naamsvermelding is niet afdoende. Je moet toestemming hebben van de oorspronkelijke maker.

Ik volg les in avondschool om te leren tekenen en heb reeds een paar dingen gemaakt welke ik graag eens zou laten zien. Maar ik twijfel of ik het hier wel mag laten zien, want het zijn quasi allemaal tekeningen nagetekend van bestaande prenten of foto's die niet van mij zijn, maar die dus als lesmateriaal gebruikt worden. Zo is ons laatste project een tekening in houtskool nagetekend van een prent uit een comic book van een franse tekenaar. Kan iemand mij aub melden of ik deze tekeningen (mijn tekeningen, niet de voorbeelden) mag tonen in een thread bij de schetsen?

Mijn tekeningen so far:
- tekening van een slapende jongen (origine originele prent niet gekend)
- tekening van een wilgenheks (originele tekening leek uit een boek te komen)
- tekening van half gezicht van een man (origineel was een foto van onbekende man)
- tekening van het oog en omliggende huidsplooien olifant (origineel was een foto van internet)
- tekening van een comic prent van Götting (origineel was een comic book van Götting)

Alvast bedankt voor de informatie!

Groetjes,
Blacky

Mariska

Re: Copyright-vraag

Berichtdoor Mariska » Zo Mar 22, 2015 5:05 pm

Volgens de regels mag dat niet, maar van mij mag je ze wel plaatsen hoor. De reden dat we die regeltjes geplaatst hebben, is met name bedoeld om forumleden bewust te maken van het feit dat plaatjes, ook al kun je ze zo van 't internet af plukken, niet vrij zijn om mee te doen wat je wilt. Met name op het moment dat je commercieel zou willen gaan (werk verkopen, exposeren, enz.), is dit wel iets om rekening mee te houden.
Klik hier om te zien wat ik maak.

BlackScorpion

Re: Copyright-vraag

Berichtdoor BlackScorpion » Zo Mar 22, 2015 5:30 pm

Commercieel? Dat zal nog wel een aantal jaaaaaren moeten wachten en dan zou ik inderdaad wel helemaal eigen werk nemen, niets nagetekend van iemand anders ofzo. Maar om te leren, is het meestal natuurlijk natekenen. Zeker op school werk je met voorbeelden die je dan na moet doen (al dan niet in je eigen stijl). Maar leuk te horen dat ik mijn tekeningen wel mag posten in een schets-thread, kan ik eens horen hoe de anderen het vinden en wat tips te verzamelen voor verbetering. Het gaat voor mij ook niet om het onderwerp, maar om de techniek :-) .

Bedankt!
Blacky

Terug naar “Forumzaken”