If this is your first visit, be sure to check out the FAQ by clicking the link above. You may have to register before you can post: click the Register link to proceed.

Portret

Hier kun je je eigen aquarels en/of gewassen tekeningen plaatsen.

Moderators: AtelierBrigitte, Mariska, nancy_kelpie, Skarbog, Laikipia

Odran

Portret

Berichtdoor Odran » Zo Dec 10, 2017 5:00 pm

Impressie van een 50+ jaar oud zwartwit portret van een tante. Eerder deze week heb ik een Derwent Inktense potlood gekocht in de kleur 'Baked Earth' alsook een groot vel Fabriano aquarelpapier en dit is het eerste experiment :)

Ik ga proberen om meerdere lagen op te zetten met het potlood door er na iedere droging een laag aan toe te voegen.

De beginschets op ansichtkaart formaat
Afbeelding
Laatst gewijzigd door Odran op Zo Dec 10, 2017 10:08 pm, 1 keer totaal gewijzigd.

Odran

Re: Experimenteel portret

Berichtdoor Odran » Zo Dec 10, 2017 5:48 pm

Het is heel leuk om te doen maar de ogen zijn helaas wat uitgelopen, ondanks het feit dat ik een minuscuul kwastje heb gebruikt.

Eerste wassing
Afbeelding

Odran

Re: Experimenteel portret

Berichtdoor Odran » Zo Dec 10, 2017 7:12 pm

3 lagen potlood, 3 wassingen, finished.

Afbeelding

Maria_Anne

Re: Portret

Berichtdoor Maria_Anne » Zo Dec 10, 2017 10:14 pm

Ik mis wat contrast in het haar, en wat volume in de hand. Door uit te sparen en door donkere pigmenten te gebruiken in plukken in het haar creeer je een mooiere textuur. In de hand zouden wat schaduwen niet misstaan, zoals je ze in het gezicht hebt toegepast. Leuk experiment! Dit is niet makkelijk!
Voor mijn portfolio, kijk op: MariekedeStip

Odran

Berichtdoor Odran » Zo Dec 10, 2017 10:30 pm

Dank je, ook voor de tips!

Odran

Berichtdoor Odran » Ma Dec 11, 2017 2:00 pm

Maria_Anne schreef:Ik mis wat contrast in het haar, en wat volume in de hand. Door uit te sparen en door donkere pigmenten te gebruiken in plukken in het haar creeer je een mooiere textuur. In de hand zouden wat schaduwen niet misstaan, zoals je ze in het gezicht hebt toegepast!

Hoi Maria_Anne, even een update nog. Ik heb niets aan het portret veranderd maar een nieuwe foto ervan gemaakt met een (echte) camera (het eerdere fotomateriaal was afkomstig van een antieke smartphone en bij slecht licht). Ik heb de foto zojuist ook al naar m'n tante verzonden en ze was behoorlijk onder de indruk van de gelijkenis en de kwaliteit (zelf heeft ze de referentiefoto niet, ik vond 'm bij m'n oma in een oud fotoboek).

Dus koop ik er maar weer een lijstje bij :mrgreen: (hoewel ik me bewust ben van het verschil tussen beide brilglazen :fwt: )
Afbeelding

Pluis1969

Berichtdoor Pluis1969 » Ma Dec 11, 2017 3:08 pm

Knap gemaakt. Ik zou toch nog een beetje aandacht aan haar haar geven het is een beetje vlak nu. Misschien kan je vanaf de haaraanzet naar binnen nog wat kleur aanzetten en vanaf de buitenkant naar binnen ook? Het stuk er tussen dus niet, dan wordt het wat boller en levendiger.

Odran

Berichtdoor Odran » Ma Dec 11, 2017 3:43 pm

Dank je wel Pluis! Ik ben er op dit punt een beetje huiverig voor om er nog iets aan toe te voegen of te veranderen, ik heb er m'n zinnen al op gezet om 'm als cadeau te geven en zoals het portret nu is vind ze 'm mooi :pff:

Odran

Berichtdoor Odran » Vr Dec 15, 2017 9:36 pm

Het portret is inmiddels ingelijst, hoeft er alleen nog een papiertje omheen :)

Afbeelding

Terug naar “Aquarels en gewassen tekeningen”