If this is your first visit, be sure to check out the FAQ by clicking the link above. You may have to register before you can post: click the Register link to proceed.

Bij Wirtzfeld - herfstversie

Hier kun je je eigen aquarels en/of gewassen tekeningen plaatsen.

Moderators: AtelierBrigitte, Mariska, nancy_kelpie, Skarbog, Laikipia

Janneke Booister

Bij Wirtzfeld - herfstversie

Berichtdoor Janneke Booister » Ma Okt 10, 2016 4:16 pm

Afbeelding

Deze scène had ik ook al geschilderd op schildervakantie/cursus/lol maken met verf/.....

Ik heb de uitsnede iets anders genomen, meer bomen, minder velden.
Mijn papier is Saunders Waterford 300 g/m2 en de kleuren zijn Burnt Umber, Winsor Violet, Indian Red en Gold Ochre; allemaal W&N Professional.

Ik ben nog steeds bezig om de kleuren, die ik al dan niet in een opwelling (ze zien er zo mooi uit op de kleurenkaart) gekocht heb te 'verkennen', vandaar dat ik zo nu en dan een al eerder geschilderd landschap in heel andere kleuren eens overdoe. Gewoon, voor de ervaring.
En deze kleuren liggen me nou eenmaal beter dan groentinten, dus dit gaat best lekker terwijl dat groen vaak een gevecht is.

Vragen, tips en opmerkingen zijn welkom!
ik heb een nieuwe website: www.jannekesatelier.webs.com

Pluis1969

Re: Bij Wirtzfeld - herfstversie

Berichtdoor Pluis1969 » Do Okt 13, 2016 9:52 am

Mooi mooi mooi! Het lijkt wel of de bladeren vd bomen bewegen. Ik vind deze superrrrrr. Ik hou ook van deze warme kleuren

desiree

Berichtdoor desiree » Do Okt 13, 2016 10:51 am

Ondanks dat het buiten steeds kouder wordt :koud: geeft dit mij een warm gevoel :thumbs:
een fijne dag
groetjes
désirée.

Kyon

Berichtdoor Kyon » Do Okt 13, 2016 9:43 pm

Wat een mooie kleurencombi. Prachtig resultaat.

Jonne

Berichtdoor Jonne » Vr Okt 14, 2016 7:45 am

Ik vind de kleuren ook mooi. Helemaal realistisch hoeft ook helemaal niet. Waar je misschien de volgende keer wel ietsje meer rekening mee kan houden (je hebt de bomen nl van voor naar achter steeds netjes iets korter gemaakt) is dat je de voorste bomen meer detail geeft dan die erachter. Omdat ze dichterbij staan, dan ontstaat meer ruimtelijkheid in je schilderij. Nu ligt de focus in het midden en als je die zou verschuiven naar de zijkant wordt het denk ik nog interessanter (probeer ook eens je beeld horizontaal te spiegelen ;) ).

Janneke Booister

Berichtdoor Janneke Booister » Vr Okt 14, 2016 4:26 pm

Dank je voor alle complimenten!
Ik moet voor het inlijsten (als ik dat ga doen) ook nog iets aan de rechterkant 'weghalen' dan klopt het beeld beter! (zo ongeveer tot er geen wit meer is naast de paarsige bomenrij in de verte)
Dan is de compositie ook zo, dat die ene boom meer naar rechts staat.

@Jonne, meer detail was de bedoeling, maar wat jullie niet zien is dat het papier een geheel eigen mening had over opgespannen worden. links en onder is het gewoon los, de tape heeft niet gehouden, ook niet na een tweede poging. Er zit dus een lekkere bobbel in mijn papier en ik heb dus links niet teveel risico willen nemen. Het bleef ook langer nat dan ik gewend ben, maar dat kan ook de weersomslag zijn. Die ene boom lukte wel, maar voor de rest heb ik het zo gelaten.

Jonne

Berichtdoor Jonne » Vr Okt 14, 2016 4:31 pm

Ohh vandaar!

Janneke Booister

Berichtdoor Janneke Booister » Vr Okt 14, 2016 5:53 pm

De situatie is vast herkenbaar.
Ik speel meestal in op de manier waarop mijn aquarel zich ontwikkelt. En dan bedoel ik dus droogtijd, vloeiing van water en verf over mijn papier en dat soort dingen. Ik weet wel welke kant ik op wil, maar stel mezelf geen exact doel. Dat gaat meestal prima en heel soms is er een WOW resultaat :lol:

Terug naar “Aquarels en gewassen tekeningen”