If this is your first visit, be sure to check out the FAQ by clicking the link above. You may have to register before you can post: click the Register link to proceed.

Eerste keer aquarel

Hier kun je je eigen aquarels en/of gewassen tekeningen plaatsen.

Moderators: AtelierBrigitte, Mariska, nancy_kelpie, Skarbog, Laikipia

Marijke!

Eerste keer aquarel

Berichtdoor Marijke! » Wo Jul 06, 2016 12:54 pm

Hooii,

Mij leek het heel erg leuk om met aquarel te beginnen. Ik was naar Amsterdam geweest om verf te halen, penselen en wat papier.

Wat blijkt, Ik vind het echt super leuk om te doen. Alleen wel erg lastig. Maar oefenen baart kunst toch?

Dit is mijn eerste keer dat ik met aquarelverf werk en daarom vind ik het nog best oké gelukt! Wel met behulp van een tutorial omdat ik het nog niet precies snapte hoe die technieken werkten.

Afbeelding

Wat heb ik gebruikt?

Aquarelverf van Winsor & Newton Cotman
Papier van Schut 250 gram
Verschillende aquarel penselen.

Het papier is jammer genoeg iets gaan bobbelen omdat ik het waarschijnlijk niet goed heb opgespannen.

Tips en opmerkingen?
Heel erg graag. Wil graag beter worden.

Liefs Marijke
Being creative is not a hobby it's a way of life

Pluis1969

Re: Eerste keer aquarel

Berichtdoor Pluis1969 » Wo Jul 06, 2016 1:12 pm

Het bobbelen valt niet op op de foto. Ik vind hem heel goed gelukt, petje af hoor?
Je hebt je papier alleen aan de punten vastgezet, opspannen is helemaal rondom vastplakken.
Maar daar zal je van anderen wel tips over krijgen want dat heb ik nog nooit gedaan.

Marijke!

Berichtdoor Marijke! » Wo Jul 06, 2016 3:37 pm

Dankjewel pluis! Ja ik wist niet of dit ook kon. Maar blijkbaar helemaal afplakken!

Janneke Booister

Berichtdoor Janneke Booister » Wo Jul 06, 2016 3:55 pm

Die is leuk geworden!
Het bobbelen valt inderdaad niet op op de foto, maar je kan er vooral last van krijgen doordat je verf in de 'dalen' loopt en je dus met lichte vlekken overblijft.
Opspannen is het papier goed natmaken, ik leg mijn vellen altijd 5 tot 10 minuten in bad in een klein laagje water (gebruik ik dat bad ook ergens voor) en dan op een platte plank van waterbestendig materiaal leggen.
Dan de randen afplakken met speciale tape. Dat is gegomde papiertape van een paar cm breed. Je scheurt de juiste lengte af, maakt de gom vochtig en plakt de tape half over je papier, half over je plank.
Let op: de schilderstape van de bouwmarkt is hiervoor te smal! Het opdrogende papier gaat strak staan en de schilderstape van de bouwmarkt is niet bestand tegen die kracht. Hoewel het met een klein vel misschien nog wel zou kunnen, maar bij mij lukt het meestal niet.
Let ook op dat je plank dik genoeg is, een heel dunne plank trekt gewoon meteen krom. Mijn eerste plank had een paar jaar nodig, maar is nu ook niet bepaald meer plat te noemen.

Maar nogmaals, als jij het leuk vindt om redelijk droog (makkelijker met details!) te werken, hoef je niet zo fanatiek op te spannen en maat het ook niet zo uit van welk materiaal je plank is, als hij maar niet afgeeft aan je aquarel!

Happy painting!
ik heb een nieuwe website: www.jannekesatelier.webs.com

Martin

Berichtdoor Martin » Wo Jul 06, 2016 3:58 pm

Hij is leuk geworden Marijke! :)
Als je echt goed je papier wil opspannen zal je eigenlijk eerst het papier helemaal doorweekt moeten maken door het vel papier bijvoorbeeld in een grote bak met water te leggen. Daarna leg je hem nat op je werkblad en gebruik je speciale aquareltape om de randen vast te plakken. Zodra het papier dan weer droog is kan je er op gaan werken. Als je het op deze manier doet dan blijf je papier echt goed strak. Als je niet heel erg nat gaat werken kan je het papier ook droog opspannen. Dan doe je eigenlijk wat je nu ook hebt gedaan maar zoals Pluis al zei plak je de randen helemaal af. Je kan daarvoor gewone maskeertape gebruiken die je bij de bouwwinkel kan kopen, van dat gele tape. Het voordeel van dat maskeertape is dat je het achteraf weer van je papier af kan halen, het nadeel is dan weer dat het los laat als het te nat wordt, dus je kan je papier er niet nat mee opspannen. Het aquareltape moet je juist nat maken voordat het plakt. aquareltape hecht zich daarintegen permanent met je papier en moet je dus los snijden.

Op Youtube staan nog wel wat filmpjes over hoe je papier goed kan opspannen. Succes! :)

*edit*
Janneke was mij net voor haha.
Mijn ATC's. Als je wil ruilen stuur maar een PM berichtje.

Mijn Blog en Facebookpagina

Marijke!

Berichtdoor Marijke! » Wo Jul 06, 2016 6:57 pm

Dankjulliewel! Ik ga het de volgende keer maar is proberen! :)

Melissa

Berichtdoor Melissa » Wo Jul 13, 2016 11:24 pm

Mooi!

Marijke!

Berichtdoor Marijke! » Zo Jul 24, 2016 10:35 am

Dankjewel melissa!

Annet

Berichtdoor Annet » Di Jul 26, 2016 9:00 pm

Mooi dromerig / lief sfeertje heb je gemaakt. Dat vind ik ook het mooie van een aquarel dat tere.
Website: @telier@nnet
Facebook: Annet's Art
DeviantART: Vissen13

Terug naar “Aquarels en gewassen tekeningen”