If this is your first visit, be sure to check out the FAQ by clicking the link above. You may have to register before you can post: click the Register link to proceed.

vraagje over aanbrengen van maskeer vloeistof

Stel hier je vragen over te gebruiken aquareltechnieken of materialen of geef zelf de beste Tips&Tricks.

Moderators: AtelierBrigitte, Mariska, nancy_kelpie, Skarbog, Laikipia

Vivianne

vraagje over aanbrengen van maskeer vloeistof

Berichtdoor Vivianne » Do Mei 19, 2011 9:47 pm

Bij het aanbrengen van maskeervloeistof ( rubber) op hele detaillistische wijze zoals bijvoorbeeld om raampjes in een huisje uit te sparen van een boerderijtje, moet je wel heel fijn werken om dit zo klein werk te kunnen doen. Ik heb een penseeltje geprobeerd, maar dat wordt keihard en krijgt een bobbel van het rubber wat fijn werken niet meer mogelijk maakt, ook een saté prikker werkt niet handig. Heeft iemand hier ervaring mee en kan ik hier een tip voor krijgen? Verder is de vraag ook welk is het beste medium om als maskeervloeistof te gebruiken? Die van mij droogt gelig op en dat is op het papier niet zo duidelijk meer te zien.
Alvast van harte bedankt :)
Vief
Een dag niet gelachen, is een dag niet geleefd! :)

<Mijn Blog>
Bezoek ook eens mijn Website: <My Website>

Hannah

Re: vraagje over aanbrengen van maskeer vloeistof

Berichtdoor Hannah » Ma Mei 23, 2011 2:57 pm

je moet als je maskeervloeistof gebruikt heel maar dan ook heel overdreven vaak je penseel uitspoelen met water.
Het heeft inderdaad de neiging dat je penseel aan elkaar gaat plakken.

Gebruik een heel kleine penseel, en spoel het zo snel mogelijk telkens weer af en weer nieuw maskeervloeistof.
Dan lukt het wel :) Zo voorkom je dat de kwast haren aan elkaar gaan kleven.
neem eens een kijkje op mijn site en blog !

http://www.atelierhannah.be !

Maria_Anne

Berichtdoor Maria_Anne » Ma Mei 23, 2011 4:28 pm

Ik heb van dat grijze maskeervloeistof. En ik werk niet met penselen omdat je ze dan in principe weg kunt gooien. Ze drogen te snel om ze nog fatsoenlijk te kunnen schoonmaken. Ik werk idd met satéprikkers en dat werkt prima. Echter gebruik ik het weinig, maar als ik het nodig heb dan zijn satéprikkers voldoende.
Voor mijn portfolio, kijk op: MariekedeStip

AtelierBrigitte

Berichtdoor AtelierBrigitte » Ma Mei 23, 2011 8:28 pm

Ik heb ook bewust gekozen voor grijze vloeistof: die zie je ten minste op het witte papier.
Ook ik werk met een sate prikker voor kleine details, en laatst heb ik (bij gebrek aan prikkers) de punt van een scherp mesje gebruikt. Voordeel is dat het spul wel makkelijk van metaal af te krijgen is.

Als je een oude kroontjespen hebt liggen, zou ik het daar een keer mee proberen.
Kijk ook eens op mijn site AtelierBrigitte waar ik nu ook een blog bijhou.

---> volg mijn Facebook pagina!
--> Zoë heeft een eigen Facebookpagina!

Vivianne

Berichtdoor Vivianne » Do Mei 26, 2011 10:03 am

Ik heb dus die gele en ben daar niet erg happy over idd omdat ik het niet goed zie en ben ook overgestapt op sateprikkers, Ik zal es gaan zoeken naar de grijze maskeervloeistof dan

<Mijn Blog>

Hannah

Berichtdoor Hannah » Vr Jun 03, 2011 2:37 pm

vandaag heb ik het geprobeerd om het met een wattenstaafje te doen, dat werkt ook erg goed vind ik !
Beter als de kwast voor mij persoonlijk dan :yes:
neem eens een kijkje op mijn site en blog !

http://www.atelierhannah.be !

Vivianne

Berichtdoor Vivianne » Di Jun 07, 2011 9:02 pm

ohw thanks allebei voor de tips, ik heb nu de grijze maskeer vloeistof ook, inderdaad beter op wit papier, ik hou de witte dan voor de donkere papiersoorten :)

<Mijn Blog>

shooter

Berichtdoor shooter » Do Okt 06, 2011 11:42 pm

Hoi Vivianne,
het aanbrengen van maskeervloeistof gaat heel makkelijk met een kroontjes pen. Bijv. bij de bruna winkels voor ca. 3.00 euro incl. 2 pennetjes. Zijn heel makkelijk te reinigen en werken super fijn.Zelfs haren kun je er prima mee uitsparen. Kijk anders ens naar het boek en de dvd van Albert-Jan Cool. Aquarel in beeld . bij elke bibliotheek aan te vragen . Is een heel duidelijk boek met dvd stap voor stap in beeld gebracht.

nancy_kelpie

Berichtdoor nancy_kelpie » Zo Nov 13, 2011 11:14 pm

Voor iets grotere vlakken had ik gewoon een goedkoop penseel dat ik speciaal voor maskeervloeistof gebruikte. Spoelde ik wel uit, maar niet heel overdreven. Hij droogt dan inderdaad op met dat spul er in, maar dan krijg je alleen maar een mooie harde punt van, wat dus ideaal is voor kleine gebieden.

Voor héle kleine gebieden is satéprikker handiger.
Game ontwikkeling, animaties & digitale illustraties
www.nancyzonneveld.nl

Terug naar “Vragen over aquarel en gewassen tekeningen”