If this is your first visit, be sure to check out the FAQ by clicking the link above. You may have to register before you can post: click the Register link to proceed.

afhalen van tape bij aquarel

Stel hier je vragen over te gebruiken aquareltechnieken of materialen of geef zelf de beste Tips&Tricks.

Moderators: AtelierBrigitte, Mariska, nancy_kelpie, Skarbog, Laikipia

Ingeborg

afhalen van tape bij aquarel

Berichtdoor Ingeborg » Di Mar 26, 2013 4:11 pm

Na het werk af is..en het papier vastzet met aquareltape (wit met gom) zit het muurvats, ook aan de houten ondergrond waar het papier op ligt..
Ik vind het la lastig dat de tape niet net als papiertape (op tekenpapier) te verwijderen is...dat zit ook vast. Het wordt een zooitje het afhalen..ik trek zowat nog het werk zelf kapot ermee.Dat kan toch niet de bedoeling zijn.
Ik doe iets fout ws?

*Annelies

Re: afhalen van tape bij aquarel

Berichtdoor *Annelies » Di Mar 26, 2013 5:23 pm

met een scherp mesje (zelf gebruik ik een chirurgenmesje) het tape langs de papierrand lossnijden, dan moet het lukken, je kunt er voor het gemak een linelaal langs leggen zodat je recht blijft tijden het snijden.

succes.
Wat je in je hart bewaart, raak je nooit kwijt

Viv

Berichtdoor Viv » Di Mar 26, 2013 5:55 pm

Inderdaad met een mesje kun je het doen.
Een ander idee om het werk van de achtergrond af te halen is een fohn op de tape zetten en kijken of je tijdens het fohnen beetje bij beetje van de achtergrond los kunt maken.

De tape op het werk zelf (dus niet de tape voor het vastzetten op de achtergrond) laat ik er gewoon omheen zitten, daar komt toch een passe partout overheen en verstevigd juist).

Succes

Margareth

Berichtdoor Margareth » Di Mar 26, 2013 11:51 pm

Ik gebruik sensative tape die ik bij een reguliere schilderswinkel heb gekocht en normaal geproken gebruikt wordt om behang af te plakken. Werkt perfect waar het voor bedoeld is bij aquarellen en is zonder het papier te beschadigen weer te verwijderen
Je weet het pas als je het hebt uitgeprobeerd.

Overzicht beschikbare ATC = KLIK

Ingeborg

Berichtdoor Ingeborg » Wo Mar 27, 2013 9:34 am

Dank voor de reacties o sensitive tape 's proberen dan, want ik t ws niet in framen met passpartout.(misschien illustraties voor ene boek?)
Wel nog n vraag over het wegsnijden: krijg je dan geen groefjes in het plankje? zodat dat een beschadigde ondergrond geeft dat bv storend kan zijn bij een volgend werk? Je kan die plank dan al niet meer gebruiken voor gewoon tekenpapier ook, als je erover heen tekent met potlood zie je de groeven als n naad toch, of heb je daar geen problemen mee?

Maria_Anne

Berichtdoor Maria_Anne » Wo Mar 27, 2013 10:22 am

Ik snijd inderdaad de tape langs het papier open. Je krijgt als je dat erg lomp doet (zoals ik dat wel eens ehb gedaan, omdat het soms niet helemaal loskomt) inderdaad sneetjes in de plank, maar dat hoeft geen problemen op te leveren... Is denk ik ook afhankelijk van je plankje.
Ik gebruik het inderdaad niet voor tekenpapier, omdat er nogal wat tape op zit. Om de zoveel tijd krab ik de tape eraf, waardoor ik er niet veel last meer van heb.
Hou er dus met die tape rekening mee dat je gewoon een strook tape hebt, waar uiteindelijk de passepartout overheen moet vallen. Ik heb geen ervaring met de sensative tape van Margareth, misschien is dat ook wat! En mocht je het echt niet op tape hebben kun je altijd voorgelijmde blokken kopen :)
Voor mijn portfolio, kijk op: MariekedeStip

Margareth

Berichtdoor Margareth » Wo Mar 27, 2013 12:56 pm

Ik heb nu al een aantal keren gehad dat klanten geen passepartout wilden gebruiken maar graag een witte rand als natuurlijke passepartout in een lijst zonder rand. Dan was voor mij ook de reden om sensitieve tape te kopen.

Ingeborg

Berichtdoor Ingeborg » Wo Mar 27, 2013 1:04 pm

bedankt marieke en margareth, dit was ook goede info...ik dacht dat ik iets fouts deed maar dat valt dan wel mee ;-) en ik ga die sensitive tape ook s proberen. Wat wel zo is margareth; als die klant het werk zonder passpartout inlijst er condens/schimmel problemen kunnen ontstaan dus dan is zo'n passpartout toch nodig, maar als 'los werk' oogt t idd wel mooier zo'n wit randje waar de tape zat en het netjes verwijderd kon worden..

*Annelies

Berichtdoor *Annelies » Wo Mar 27, 2013 2:44 pm

als je het mesje plat/vlak houdt kun je op die manier onder het papier steken en zo snijdt je dus ook niet in de onderplank.
zelf gebruik ik apparte planken voor aquarel en tekenen/pastel.

als je een witte rand wilt rond de aquarel kun je er ook van tevoren al rekening mee houden door het formaat papier iets groter te houden, je houdt dan ook een witte rand over na het wegsnijden van het tape.
zo zie je maar met alle tips blijkt maar weer dat er voor elk probleem een oplossing is ;)

ik ga die tip van Margareth ook eens proberen.
Wat je in je hart bewaart, raak je nooit kwijt

Ingeborg

Berichtdoor Ingeborg » Wo Mar 27, 2013 3:45 pm

bedankt annelies, en wat die witte rand betreft ja ik vind dat n mooiere presentatie en niet een 'taperand maarja als je't gaat inlijsten met passpartout maakt t niks uit...en ja de sensitieve tape doet me denken aan papiertape, maar ja die scheurt het aquarelpapier ook deels mee uiteindelijk,dus werkt maar half, misschien is t een andere soort ben benieuwd wel..

Margareth

Berichtdoor Margareth » Wo Mar 27, 2013 8:54 pm

Ingeborg schreef: Wat wel zo is margareth; als die klant het werk zonder passpartout inlijst er condens/schimmel problemen kunnen ontstaan dus dan is zo'n passpartout toch nodig,
Ik heb me laten vertellen dat een laagje aquarelvernis ook een goede bescherming geeft tegen schimmels en/of andere vervuiling. Dat pas ik dus ook consequent toe als een werk klaar is. Of het waar is weet ik natuurlijk niet

Ingeborg

Berichtdoor Ingeborg » Do Mar 28, 2013 9:29 am

oke ook goed om te weten, heb je toch n ander mogelijkheid ook ja...en ook fijn als je ze in een presentatiemap wil opbergen, achter bv plastic..

Terug naar “Vragen over aquarel en gewassen tekeningen”