If this is your first visit, be sure to check out the FAQ by clicking the link above. You may have to register before you can post: click the Register link to proceed.

Aquarel: veel materiaal, geen ervaring

Stel hier je vragen over te gebruiken aquareltechnieken of materialen of geef zelf de beste Tips&Tricks.

Moderators: AtelierBrigitte, Mariska, nancy_kelpie, Skarbog, Laikipia

L'albatros

Aquarel: veel materiaal, geen ervaring

Berichtdoor L'albatros » Ma Mei 21, 2012 2:24 pm

Hi,

Ik wil beginnen met aquarelleren. Toen ik klein was schilderde ik veel met waterverf, en ik heb het ook wel een paar keer daarna gedaan en kan papier opspannen, maar ik ben nog niet verder gekomen dan wassingen, kleurovergangen en een beetje spelen met penselen (wat elk boek je in het begin aanraadt om te doen).

Het punt is dat ik erg veel materiaal heb. Deze spullen heb ik geërfd van mijn opa, die enorm van aquarelleren hield.
Ik wil ze nu echt gaan gebruiken, maar ik weet niet waar ik moet beginnen. De cursusmappen helpen mij niet echt verder omdat veel basisdingen daar door de aquareltechnieken heen worden behandeld, dingen die ik al weet (zoals hoe perspectief werkt, wat slagschaduw is en wat eigenschaduw is) en de techniek boeken zijn meer naslagwerken.

Als beginner; welke kleuren zou ik het best mee kunnen beginnen? Gewoon citroengeel, ultramarijn, cadmium rood en zwart? Welk penseel (of welke penselen) raden jullie aan om mee te beginnen en welke onderwerpen zijn handig om mee te beginnen?
Andere tips zijn ook welkom!

Groetjes, Margot
De lijn is een punt, die een wandelingetje maakt. - Paul Klee

AtelierBrigitte

Re: Aquarel: veel materiaal, geen ervaring

Berichtdoor AtelierBrigitte » Ma Mei 21, 2012 8:06 pm

Jemig, dat is een omvangrijke vraag - ik denk niet dat ik dat in één antwoord kan vatten (dus kans is groot dat ik vast wat vergeet).

Allereerst: heb je tubes aquarelverf of napjes?
Maakt qua kleurkeuze niet uit hoor, maar het werkt in de praktijk gewoon iets anders.
Weet je trouwens wel dat aquarel één van de moeilijkste technieken is?

Als basis zou je inderdaad de kleuren moeten hebben die je noemt, alhoewel zwart je niet nodig zou moeten hebben (is te mengen, waardoor je ook 'warmere' of 'koelere' zwarten kunt maken). Met die drie basiskleuren zou je alles moeten kunnen mengen (maar is lastig).

Daarom is het ook handig om een groen te nemen (bijv. permanent sap green). Deze groen kun je frisser of dieper maken door geel of rood door heen te mengen.
Ook een raw sienna/burnt sienna zijn een goede basis om alle kleuren net een andere draai te kunnen geven.

Kwasten: gebruik kwalitatief goede kwasten, die toelopen in een puntje (zodat er een soort waterreservoir ontstaat in de kwast). De dikte: in principe moet je met een nummer 10 kwast alles kunnen schilderen (door het puntje kun je ook hele fijne lijntjes zetten). Maar aangezien ik daar niet handig in ben en ik vind het prettig om fijntjes te werken, werk ik vooral met een 6 en een 0 (ik heb ook een 000 en een 10/0 maar dat zijn maar 3 haartjes of zo).

Onderwerpen om mee te beginnen:
klinkt heel knullig, maar een appel of zo: daarmee kun je verschillende kleuren oefenen en ook de ronding van de appel oefenen (waar moet het licht en waar donkerder?)
En verder is het echt oefenen*oefenen*oefenen - dat is echt niet gelogen, alleen door veel te doen, krijg je het in de vingers!
En post af en toe hier op het forum iets, zodat de forumleden mee kunnen kijken en je tips kunnen geven.

Succes!
Kijk ook eens op mijn site AtelierBrigitte waar ik nu ook een blog bijhou.

---> volg mijn Facebook pagina!
--> Zoë heeft een eigen Facebookpagina!

L'albatros

Berichtdoor L'albatros » Ma Mei 21, 2012 8:42 pm

Hee, dankje voor je antwoord!

Ik weet dat aquarel een van de moeilijkste technieken is - maar ik zag jullie werk en dacht op basis daarvan dat zeker mensen rondlopen hier die me zouden kunnen helpen.

Ik heb vooral tubes, maar een klein setje met napjes van Van Gogh en een reis-dingetje met napjes van Winsor & Newton met de basiskleuren.
Wat betreft penselen: ik heb wel 8 en 12, geen tien (ik heb wel twee handgemaakte penselen waar het niet opstaat, en die tussen de 8 en de 12 zitten, dus ik gok dat die wel goed zijn). Het haar van de penselen is vooral marterhaar en kolinsky - dat is goed voor aquarel toch?

Wat raad je trouwens aan om qua stijl eerst te proberen - ik zie veel verschillende dingen langskomen, toetsen en werken die meer naar een wassing neigen. Wat is het toegankelijkst? Of kan ik beter gewoon alles proberen?

Skarbog

Berichtdoor Skarbog » Ma Mei 21, 2012 9:11 pm

Is het misschien een idee om wat tutorials te kijken?

eerst wat inlezen over het matieraal misschien

Aquarel uitleg op wikipediazodat je al wat basis kennis opdoet over toepassen, en ondergronden, behandelingen, opstarten etc.

en dan tutorials zoals deze:

Link

Link

enz.

en dan kleine tutorials met opdrachten zoals hieronder bijvoorbeeld.

Link

succes`!
-----------------------------------------------------------------------------------------
Voor meer tekeningen/schilderijen:
Website: www.Skarbog.com
Facebook: Skarbog Portrait & Fantasy Art
DeviantART: Skarbog

AtelierBrigitte

Berichtdoor AtelierBrigitte » Di Mei 22, 2012 9:31 pm

Marterhaar en kolinsky zijn hele goede haarsoorten voor aquarel, en staar je niet blind op de maat 10 die ik geroepen heb: in principe moet je met alles uit de voeten kunnen (alleen bij hele grote oppervlakten is het fijn om met een grote kwast te werken (een 16 of groter).

Zoals Skarbog al aangeeft: kijk eerst naar wat tutjes en probeer dan uit wat jou aanspreekt.
Met aquarel zijn zoveel verschillende stijlen: de één inderdaad heel gedetailleerd en bijna onverdund en de ander echt als wassingen. Dat is echt zo persoonlijk - dat zul je voor jezelf moeten zien te ondervinden wat bij jou past.
Kijk ook eens op mijn site AtelierBrigitte waar ik nu ook een blog bijhou.

---> volg mijn Facebook pagina!
--> Zoë heeft een eigen Facebookpagina!

L'albatros

Berichtdoor L'albatros » Wo Mei 23, 2012 8:17 pm

Dankjulliewel :) Ik heb de tutorials gekeken, die zijn echt superhandig, daar zal ik er nog meer van opzoeken. Kan niet wachten om te beginnen!

Miss Dangveerous

Berichtdoor Miss Dangveerous » Di Aug 21, 2012 2:56 pm

Hallo

Inderdaad eerst op proef papier wat dingetjes proberen, kijken wat je aanspreekt.

Een tip echt haren penselen nemen het beste water in zich op wat ideaal is voor wastechnieken en nat in nat techniek of om heel licht
te schilderen, ik gebruik echt haren penselen graag voor het transparante deel, als ik dekkende stukken wil dan gebruik ik een kunststof penseel die nemen minder water in zich op en zijn ideaal voor drogere technieken en om details aan te brengen in je schilderij. Probeer hier eens mee te spelen op je proef velletje en kijk wat je beter bevalt.

Tip 2: Kleuren
Om echt alle kleuren te kunnen mengen heb je inderdaad genoeg aan een basis setje, je kan er lekker mee experimenteren, als ik de tijd heb voor je zal ik wat aquarel lessen op mijn Deviantart adres zetten, die mag ieder gebruiken om verder te komen met mengen van kleuren. Om te beginnen met cadmium citroen geel, cadmium middel rood, aliziran rood crimson, ultramarijn blauw en met gebrande omber die je kan vinden in je basis setje is een heel goed begin.

Ik heb hier een linkje voor je van aquarel die ik gevonden heb op YouTube, door deze artists ben ik zelf ook gaan aquarellen.

Hopelijk heb je er wat aan.
Groetjes
http://www.youtube.com/watch?v=qWmF-bJj ... _embedded#!

Terug naar “Vragen over aquarel en gewassen tekeningen”