If this is your first visit, be sure to check out the FAQ by clicking the link above. You may have to register before you can post: click the Register link to proceed.

1e aquarel; schets, gatorboard en passe partout vraagjes

Stel hier je vragen over te gebruiken aquareltechnieken of materialen of geef zelf de beste Tips&Tricks.

Moderators: AtelierBrigitte, Mariska, nancy_kelpie, Skarbog, Laikipia

Viv

Re: 1e aquarel; schets, gatorboard en passe partout vraagjes

Berichtdoor Viv » Zo Mei 20, 2012 9:07 pm

ik snijdt mijn passe partouts zelf
:) dat vermoeden had ik al gezien je lineaal :) maar zover ben ik nog niet om dat nu al allemaal aan te schaffen. Dus ben wel benieuwd hoe diegene het doen die het niet zelf maken (of doen de meeste dat? :denk: )

Die blauwe tape op mijn nieuwe ondergrond ziet er heel goed uit, erg strak en nog geen lichte bobbel of ook maar iets wat er op lijkt gezien. So far so good.

Viv

Berichtdoor Viv » Ma Mei 21, 2012 10:19 am

Hmmm die blauwe tape toch maar niet aanschaffen ;-( Ondanks dat het zelfs voor buiten te gebruiken is (er staat een zonnetje bij en een wolk met regen), heeft het niet gehouden. Gelukkig ging ik het checken nog voor het naar bed gaan en zag dat de tape had losgelaten (dubbel getaped nog wel, 2 x over elkaar heen) en het begon heeeel licht te bobbelen. Gelijk weer getaped en de ander 9 mdf platen er boven op gelegd :p . Daarmee heb ik ze wel gered maar ik ga toch maar vandaag naar de winkel om de bruine gummed tape te halen. Of Lukas Wet Adhesive Tape die wit is maar geen idee of ze die hebben, ik zie wel.

Het kan ook zijn dat ik het papier nog droger moet maken voordat ik die blauwe tape erop plak, dat ga ik zeker nog een keer uitproberen.

Maria_Anne

Berichtdoor Maria_Anne » Ma Mei 21, 2012 1:56 pm

Ghehe, nice dat er voor het opspannen naar mijn (oude) site wordt gerefereerd ^^
wbt potlood: je kunt het idd weggummen (als je het achteraf doet dan krijg je vlekken of gum je zelfs wat verf weg), makkelijkst is dus van te voren. Maar soms zie je dat een potloodlijntje heel leuke effecten kan hebben.
Tegenwoordig werk ik vaker met Oost-Indische inkt; dit is onuitgumbaar en onuitwasbaar, dus misschien dat dat voor sommige werken ook nog een optie is. Dan teken je gewoon met potlood; gaa eroverheen met OI-inkt (kun je ook verdunnen), en ten slotte gum je het potlood uit en ga je er met aquarel of ecoline overheen.
Beetje experimenteren is ook nooit weg :)

Edit: Ik gebruik ook die bruine tape. Die is al jaren oud, die rol, en nog steeds kan ik er prima mee opspannen! Dubbel plakken heeft voor mij zelden gewerkt... hoogstens maak je het aan de onderkant nog een beetje nat, maar tegenwoordig neem ik een hobbel voor lief. Goed strak inlijsten of na het drogen even onder een boek leggen oid doet wonderen, zeker als je wat steviger papier gebruikt (300 gram/m2)
Voor mijn portfolio, kijk op: MariekedeStip

Viv

Berichtdoor Viv » Ma Mei 21, 2012 3:14 pm

@marieke, dank je voor je tips en ervaringen. De bruine tape heb ik inmiddels in huis en gelijk het blauwe vervangen door deze nieuwe tape.

Dan blijft nog mijn vraagje over 'rekening houden met passe-partout' over:

Houden jullie van te voren al rekening met de maat van de schets/geschilderde afbeelding op het papier ivm een passe partout die er later om gaat komen? ..straks blijkt dat er maar een paar maten zijn en had ik daar al eerder rekening mee moeten houden ofzo.
Ik weet niet zo goed hoe ik mijn vraag duidelijk kan maken maar ik doe nog een poging :)

Ik heb nu 1 vel opgespannen papier op een mdf plaat met rondom de uiterste papierlijnen bruine tape. Dan wil ik gaan schetsen (ik doe het nog niet zonder) met potlood maar ...moet ik nu rekening houden dat er rondom mijn schilderafbeelding nog ruimte blanco blijft ivm een passepartout en hoe doen jullie dat? ik weet dat er mensen zijn die met scott magic tape werken (heb ik ook al in huis gehaald) maar waar het mij om gaat is ; zijn daar standaard maten voor waar ik nu al rekening mee moet houden ?

*Annelies

Berichtdoor *Annelies » Ma Mei 21, 2012 5:39 pm

bij deze nog even de foto's van mijn plank:

voorzijde
Afbeelding

achterzijde
Afbeelding

de plank zelf is slechts 8mm dik en lijkt door de latjes (ook 8mm dik) aan de zijkanten iets dikker, maar blijft op deze manier ook een stuk lichter :lol:
de maat van deze plank is 60 bij 70cm, je kunt ze natuurlijk in alle maten maken.

nog even voor wat betreft je vraag over de maat voor de passe partout, je kunt naast het zelf snijden ook bij een lijstenmaker elke gewenste maat passe partout laten uitsnijden.
houdt een kleine rand van ongeveer één cm rondom je tekening vrij zodat je deze binnen de pp kan houden en je dus wat speling hebt bij het inlijsten.

@Marieke, oh dat was dus jouw site, nou het gaf in elk geval de manier van opspannen goed weer en net zo als ik het zelf doe :D leuk dat anderen op dezelfde manier werken.
Wat je in je hart bewaart, raak je nooit kwijt

Viv

Berichtdoor Viv » Ma Mei 21, 2012 8:30 pm

Dank je wel voor de foto's Annelies ! ;-) Ziet er toch weer anders uit dan ik me er een voorstelling van had gemaakt (deze is veel mooier). En ook goed om te weten dat pp's er in alle maten te maken/krijgen zijn. Ik zal met scott magic tape minimaal 1 cm rondom vrij houden.

Viv

Berichtdoor Viv » Zo Mei 27, 2012 10:41 am

Allemachtig... het lijkt wel op het opspannen van het papier een test is of je wel de juiste instelling hebt om te kunnen aquarelleren ;-)
Namelijk: HEEEL geduldig zijn en vooral niet opgeven.

Ik heb alle tips die hier gegeven zijn in de praktijk gebracht in zo'n 7 pogingen met diverse soorten tapes en ondergronden + zo'n 20 youtube filmpjes verder en minstens zo'n gelijk aantal zoekopdrachten over alleen het opspannen van het papier inclusief alle oplossingen van Bogaboard, de Keba artmate, de Guerilla Painter watercolorboard, de Otto Watercolor paperstrecher, de Perfect Paper Strecher bekeken te hebben, heb ik gisteren nog een actie toegevoegd: ik heb eindelijk mijn gatorboard gevonden. Dat alleen al was een zoektocht, om iets te vinden dat dikker is dan de 3 mm of 5 mm en de 3 bedrijven die in NL gevestigd zijn die dit leveren heb ik gemaild, tegen een bedrag van 125 euro of 250 euro konden ze me wel wat leveren ;-(
Dus heb ik 2 x 0,5 cm dik gatorboard gekocht (13 euro ;-) (afmeting 50 x 70 cm) en 2x met acrylverf geschilderd en later met 1 laag tussen de boarden op elkaar geplakt, duct tape rondom geplaatst en dat weer vastgeniet. Ben benieuwd of deze nu nog gaat buigen als ik er later vandaag een nat gemaakt velletje aquarelpapier op ga spannen haha.

Skarbog

Berichtdoor Skarbog » Di Mei 29, 2012 8:13 pm

echt je gaat me niet vertellen dat jouw mdf gebogen is? O_o

maar wel gefeliciteerd dat je geslaagd bent voor z''n bord :D
-----------------------------------------------------------------------------------------
Voor meer tekeningen/schilderijen:
Website: www.Skarbog.com
Facebook: Skarbog Portrait & Fantasy Art
DeviantART: Skarbog

Viv

Berichtdoor Viv » Di Mei 29, 2012 10:18 pm

Haha nou nee dat nog net niet Skarbog ;-) maar door het plastic-achtig laagje op de mdf bleef alle tapesoorten niet plakken (zelfs duct tape niet) en bleef het papier bollen. Met al die andere mdf platen er boven op kreeg ik het wel weer plat maar als ik dan weer met water er over heen ging, ging het gelijk weer opwellen.
Evt vastnieten ging niet in mijn mdf-platen dus vandaar de verdere zoektocht.

De opzet op de foamplaat zag er veelbelovend uit. Op maar 1 heel klein stukje liet het tape los maar om geen risco te lopen heb ik in de tape rondom nietjes in het papier/tape/board geplaatst en dit is het allereerste velletje wat goed opgespannen is...pfew

Terug naar “Vragen over aquarel en gewassen tekeningen”