If this is your first visit, be sure to check out the FAQ by clicking the link above. You may have to register before you can post: click the Register link to proceed.

1e aquarel; schets, gatorboard en passe partout vraagjes

Stel hier je vragen over te gebruiken aquareltechnieken of materialen of geef zelf de beste Tips&Tricks.

Moderators: AtelierBrigitte, Mariska, nancy_kelpie, Skarbog, Laikipia

Viv

1e aquarel; schets, gatorboard en passe partout vraagjes

Berichtdoor Viv » Zo Mei 20, 2012 11:46 am

Ik wil het medium 'AQUAREL' eens gaan uitproberen :yes:

Ik heb mijn bestelling binnen en dacht dat die wel compleet was maar ik heb gisteren naar demonstratie-dvd's gekeken hoe te beginnen en zie nu dat ik nog e.e.a. mis :oops:

Zo wordt er in de DVD geadviseerd je schets op te zetten met een F-potlood met een niet al te scherpe punt. Ik heb mijn schets met een pastelpotlood opgezet (had niets anders in huis) en als ik met een natte kwast over het hele vel zou gaan, dan gaat dat vlekken en blijft er niets van mijn schets over, schat ik zo in? Helaas is het zondag en kan ik geen ander potlood dan een gewone huis-tuin-en-keuken-potlood gaan gebruiken vandaag. Gaat het daarmee ook lukken? Daarbij gaf de dame van de DVD aan dat je nadat je klaar bent en alles is droog, je gewoon de schets (het potlood) voorzichtig weg kunt gummen :???: Heel bijzonder lijkt me dat als er al diverse lagen aquarel over heen is gegaan maar ik ben nieuwsgierig..

Ook werd in de DVD een gatorboard aanbevolen om je papier op te spannen. Nu heb ik hier al via de zoekmachine al enige berichten gelezen over het opspannen van papier, maar mijn 2 aquarelblocks (verschillende maten papier) zijn beide helaas niet aan 3 kanten gelijmd dus ik moet toch gaan opspannen want bij de manier die ik ga uitproberen wordt veelvuldig het vel met water bevochtigd (heel veel wassingen). Het woord Gatorboard kennen ze hier niet (iig niet bij de gamma en praxis) en ook waterdicht/vast foamboard kent men niet. Het advies daarbij was dat het minimaal 2 cm dik moet zijn. Dus ik ben gaan googlen en ik denk dat 'PVC schuimplaat' is hoe ze het hier in NL noemen? heeft iemand ervaring met het kopen van zo'n board? Via een topic van Nancy (meen ik) zag ik ook zo'n kant-en-klare opspanner met rubbers maar dan zit je weer vast aan 1 afmeting, vandaar dat ik liever 1 board heb in een grotere maat waardoor ik vrij ben van de grootte van papier.
Andere tips over de ondergrond voor het papier op te spannen zijn erg welkom. Zolang het maar niet breekt, buigt en veel water kan hebben ;-)
Laatst gewijzigd door Viv op Zo Mei 20, 2012 8:56 pm, 1 keer totaal gewijzigd.

Little Dragon

Re: 1e aquarel, opzet met schets en gatorboard vraagjes

Berichtdoor Little Dragon » Zo Mei 20, 2012 12:05 pm

Ik werk zelden met aquarel, maar span wel regelmatig papier op. Dit doe ik met een paarskleurig tape "sensitive" en dat werkt perfect, zolang ik het maar niet langer dan 2 dagen laat ztten. Overigens span ik gewoon op een tekenbord op. Het nadeel aan papier wat aan alle kanten verlijmd is, vind ik, dat je het ook nog los moet zien te krijgen als het werk klaar is en dat kan wel eens fout gaan. Bij zelf spannen zijn die risico's in ieder geval minder.
Women are angels and when someone breaks our wings, we simply continue to fly...on broomsticks
we're flexible like that.

Viv

Berichtdoor Viv » Zo Mei 20, 2012 12:09 pm

Dank je ;-) en wat doe jij dan na 2 dagen? of ben jij altijd binnen 2 dagen klaar ? ;-) En waar koop jij het paarse tape 'sensitive'?
Ik ga ook eens op tekenbord googlen, maar wat ik er gisteren over heb gevonden, is dat van hout toch? Ik ben bang dat na heel veel waterwassingen het hout gaat kromtrekken

Skarbog

Berichtdoor Skarbog » Zo Mei 20, 2012 12:23 pm

het hoeft niet zo moeilijk. ik heb bij de gamma een paar van die MDF houtplaten van 1 1,5 cm dik gehaald en die in drieen laten zagen: zo heb ik twee platen waar tot groot aquarelpapier op kan en 1 voor tot a3 ofzo per plaat. (werk aan meer aquarels tegelijk altijd ivm drogen, span er trouwens ook acryl en olieverf losse bladen op op. Dit doe ik gewoon met schilderstape. dat mag ook iets langer dan twee dagen blijven zitten zonder dat het verkleuringen oplevert. Heb wel eens van dat speciale aquareltape gebruikt van een goed merk, maar dat viel er gewoon vanaf halverwege.
Met schildertape kun je je papier na het opspannen gewoon nat maken en als je klaar bent haal je het er makkelijk af zonder je werk te beschadigen.

En ten slotte, ik gebruik altijd een hb potlood voor schetsen. ik gum alleen de schets wel al uit voordat ik ga beginnen met aquarel. Soms gaat het goed, soms ook niet als je de schets laat staan (vlekken, niet meer kunnen uitgummen) dus ik doe het nu zo.

Nogmaals, dit is slechts mijn manier ;P
-----------------------------------------------------------------------------------------
Voor meer tekeningen/schilderijen:
Website: www.Skarbog.com
Facebook: Skarbog Portrait & Fantasy Art
DeviantART: Skarbog

*Annelies

Berichtdoor *Annelies » Zo Mei 20, 2012 12:28 pm

voor aquarelpapier vast te plakken gebruik ik speciaal aquareltape ook wel gomband genoemd, is te koop in bruin en wit en op een rol zit wel een paarhonderd meter tape :)
op deze pagina staat de manier zoals ik hem vaak gebruik.

als ondergrond heb ik zelf een stuk triplex/mdf op maat laten zagen en om kromtrekken van de plank te voorkomen heb ik er aan de achterzijde kleine latjes langs gezet (als ik tijd heb zal ik even een foto maken en uploaden dan kun je het zien).
de plank heb ik vervolgens opgeschuurd en in de watervaste verf gezet.
ik gebruikte de plank niet alleen voor aquarel, maar ook om andere tekeningen op te maken, maar sinds ik een tekenplank heb die ik kan kantelen, gebruik ik de plank alleen nog voor aquarel.

opzetten doe ik meestal niet bij aquarellen en als ik het al doe, dan met een fijn potlood en heel erg licht zodat het nauwelijks zichtbaar is en al helemaal niet meer wanneer je er met verf overheen gaat.

wat betreft het aquareltape, dit kun je laten zitten totdat je werk klaar is en vervolgens met een scherp mesje langs de randen weg snijden en dan de rand die op je werk zit netjes afsnijden zodat dit mooi afgewerkt is, zelf gebruik ik hier een chirurgenmesje voor, vlijmscherp en snijd als de beste :thumbs:

hoop dat je er wat mee kunt. succes :thumbs:
Wat je in je hart bewaart, raak je nooit kwijt

Viv

Berichtdoor Viv » Zo Mei 20, 2012 12:35 pm

Ja... Skarbog, dat is ook een goede ja om er meerdere te hebben! :thumbs: In dat geval is zo'n mdf plaat wel handig en betaalbaar en al zou ik er dan na verloop van tijd eentje breken of doorbuigen, dan is dat het geld denk ik niet om er weer bij te halen. Thanks

Goh wat een slim idee Annelies om er latjes aan de achterkant om heen te zetten. Foto's altijd erg welkom :lol:
Jij ook bedankt voor het delen van je ervaringen, daar kan ik zeker wat mee.

Skarbog

Berichtdoor Skarbog » Zo Mei 20, 2012 12:57 pm

Viv, ik gebruik ze al jaaaaren ( in een keer een bunch laten zagen) en er is er nog nooit eentje kromgetrokken of gebroken :no: ze hebben verhuizingen overleefd en vele transporten. Ze zijn vrij stevig en er zit ook een glad laagje overheen wat zorgt dat er geen water doorheen kan aan de bovenkant. Dat kun je voelen in de bouwmark.

@*Annelies, snij je dan een stuk van je papier mee?
-----------------------------------------------------------------------------------------

*Annelies

Berichtdoor *Annelies » Zo Mei 20, 2012 1:13 pm

@skarbog, i.d.d als ik het tape eraf haal snij ik het langs de tape/papierrand af, mijn ervaring is dat het papier onder de tape toch nogal eens beschadigd als je het tape eraf probeert te trekken, door het op deze manier te doen houdt ik onbeschadigde gladde randen over.

Skarbog

Berichtdoor Skarbog » Zo Mei 20, 2012 1:31 pm

lijkt me dat dat er inderdaad heel mooi uitziet!
gebruik je dan gewoon zo,n ch-mesje met lineaal of heb je nog speciale snijdevices?

Viv

Berichtdoor Viv » Zo Mei 20, 2012 2:50 pm

goede vraag skarbog, ben ik ook wel benieuwd naar.
@ "Annelies", ik krijg je linkje niet open.

En ik ga nu even naar de gamma of praxis (zitten naast elkaar, wel zo handig) even van die mdf platen halen ;-)

Viv

Berichtdoor Viv » Zo Mei 20, 2012 6:12 pm

Haha ik heb nu 10 platen (ik moest 1 hele mdf-plaat kopen en die heb ik maar in stukken laten zagen en toen had ik er dus 10 :p ), ach kan ik een tijdje vooruit en kan ik ook op 2 plaatsen werken (woon niet samen dus ik tuf tussen 2 huizen heen en weer) dus komt wel goed uit eigenlijk.
Die paarse tape van LD heb ik ook gevonden en ze hadden een blauwe uitvoering die ik 8 weken kan laten zitten zonder enig prijsverschil dus die maar gekocht.

Ik heb er gelijk nog maar 2 opgespannen. Leuk leuk leuk.....denk ik :lol:

*Annelies

Berichtdoor *Annelies » Zo Mei 20, 2012 8:15 pm

@Skarborg en Viv, ik gebruik een metalen passe-partout lineaal, waarlangs ik het met het chirurgenmesje netjes afsnij, heb ook nog een kleinere metalen lineaal die helemaal plat is, maar als je uitschiet met je mesje dan is je aquarel wel erg bloederig :bash:
de passe-partoutlineaal is in het midden verhoogt waardoor ik beter grip heb met het snijden, ik kan er ook een recht mesje aan monteren waarmee ik kan snijden, maar het chirurgenmesje werkt voor mij prettiger, t'is maar wat je gewend bent natuurlijk, je kunt ook een afbreekmesje/stanleymes gebruiken.

Gek dat die link het niet doet, bij mij gaat ie nu ook niet meer open, zal kijken of ik nog ergens een linkje kan vinden.

*Annelies

Berichtdoor *Annelies » Zo Mei 20, 2012 8:46 pm

heb hier een filmpje gevonden van het opspannen, hoop dat het werkt.

Link

Viv

Berichtdoor Viv » Zo Mei 20, 2012 8:56 pm

Dank je, die had ik gisterenavond gezien ;-) daarmee heb ik toen 1 papier opgespannen maar het is misgeggaan door het materiaal, ik had alleen oude schilderstape in huis en geen goede ondergrond en dus werd ik vanochtend wakker met als resultaat een licht gebobbeld papier. En toen ik het hele vel nog eens met een kwast bevochtigde zag ik nog meer 'mooie' bobbels groeien alleen was dat nou net niet de bedoeling ;-( Dus die tapekeuze is wel echt heel bepalend, heb ik aan den lijve mogen ondervinden.

Nu ik toch bezig ben met vragen -nav het passe-partout-lineaal- : houden jullie van te voren al rekening met de maat van de schets/geschilderde afbeelding ivm een passe partout die er later op gaat komen? Ik heb daar ook nog helemaal geen ervaring mee (heb tot nu toe alleen met acryl op 3d schilderdoeken gewerkt dus dat was niet nodig)....straks blijkt dat er maar een paar maten zijn en had ik daar al eerder rekening mee moeten houden ofzo.

*Annelies

Berichtdoor *Annelies » Zo Mei 20, 2012 9:02 pm

denk ook dat het wennen is met het tape, hoe vaker je er mee werkt hoe beter het gaat, zelf heb ik er nooit problemen mee, maar wil die tape die jij nu hebt gekocht ook wel eens proberen :) wie weet werkt dat ook wel.

Ik hou met tekenen/aquarellen etc geen rekening met de grote van wat ik maak, ik snijdt mijn passe partouts zelf, dus kan ik met elke maat wel uit de voeten :yes: wel zo handig.

Terug naar “Vragen over aquarel en gewassen tekeningen”