If this is your first visit, be sure to check out the FAQ by clicking the link above. You may have to register before you can post: click the Register link to proceed.

uitspaingen en glimmers

Stel hier je vragen over te gebruiken aquareltechnieken of materialen of geef zelf de beste Tips&Tricks.

Moderators: AtelierBrigitte, Mariska, nancy_kelpie, Skarbog, Laikipia

myriam

uitspaingen en glimmers

Berichtdoor myriam » Do Apr 12, 2012 9:59 am

Hulp gezocht,
ik ben bezig met aquarel maar kan bijna nooit een mooi glimmerdje maken.Met uitsparen met maskeervloeistof vind ik het er niet uitspringen en ga dan toch vaak aan de slag met geel.Hoe doen jullie het??
Dank jewel
Groetjes Myriam

Rebecca

Re: uitspaingen en glimmers

Berichtdoor Rebecca » Do Apr 12, 2012 10:18 am

Wat ik heb begrepen is dat je daarvoor ook (witte)gouache kan gebruiken omdat dit wel dekkend werkt :)

Maria_Anne

Berichtdoor Maria_Anne » Do Apr 12, 2012 5:06 pm

Ik begrijp niet dat je de kleur van het papier minder eruit vind springen dan geel. Geel vind ik juist dof maken. Ik heb her en der hier op het forum en op mijn site een aantal dieren met opzichtige ogen gepost. Daarbij heb ik geen maskeervloeistof gebruikt, en er zelfs een beetje kleur van de Iris en de pupil op gezet. Ik persoonlijk vind het niet mooi als je met dikkere technieken zoals gouache gaat werken, maar dat is natuurlijk ieder voor zich.
Voor mijn portfolio, kijk op: MariekedeStip

Rebecca

Berichtdoor Rebecca » Do Apr 12, 2012 5:54 pm

Jij werkt dus echt alleen met uitsparen? Mij leek het wel een makkelijk idee om het met gouache nog extra te kunnen oplichten. Ik heb er nog geen ervaring mee, aquarel ligt al een tijdje te wachten, maar wel wat over gelezen. :)

myriam

Berichtdoor myriam » Do Apr 12, 2012 6:53 pm

Dank jullie voor de reacties, ga even kijken bij iemand.
Groetjs Myriam

Maria_Anne

Berichtdoor Maria_Anne » Do Apr 12, 2012 7:31 pm

Rebeltje; ik heb nu net een topic met een sterrenhemel; daarbij vond ik het net te ver gaan om alles uit te sparen. Maar verder gebruik ik nooit maskeervloeistof!

AtelierBrigitte

Berichtdoor AtelierBrigitte » Do Apr 12, 2012 8:08 pm

Ik gebruik juist wel maskeervloeistof voor de glimmers.
Omdat ik soms ook vind dat dan het uitgespaarde erg hard afsteekt tegen de rest, zet ik soms in het uitgespaarde deel (na verwijderen maskeervloeistof) nog een heeeeeeel dun, waterig kleurtje.
Kijk ook eens op mijn site AtelierBrigitte waar ik nu ook een blog bijhou.

---> volg mijn Facebook pagina!
--> Zoë heeft een eigen Facebookpagina!

Maria_Anne

Berichtdoor Maria_Anne » Do Apr 12, 2012 8:38 pm

Tja, maskeervloeistof heeft z'n voordelen, echter zie je het effect pas echt als het rubbertje eraf is gehaald. En dan kan het heel heftig zijn. Het echt wegwerken als het contrast erg groot is is dan niet altijd mogelijk. Als je het op de 'ouderwetse' manier uitspaart heb je dat in de hand. Maar in sommige gevallen is uitsparen ook niet meer realistisch :) Bij sprieterige onderwerpen (die licht afsteken tegen een donkere achtergrond) of stipjes ofzo.

LeonieL

Berichtdoor LeonieL » Zo Apr 15, 2012 2:37 pm

hmm.. ik volg op het moment lessen aquarel. Ik vind het zelf nog een lastige techniek. dus ik ga blind af op haar ervaring. ik moet juist niets uitsparen. en later door een klein plekje weer los te weken een 'glimmertje' maken.
Gezellig dat je er ook bent :D

AtelierBrigitte

Berichtdoor AtelierBrigitte » Zo Apr 15, 2012 7:52 pm

Dat is heeeel lastig Leonie, om het op die manier te doen!
Maar ja, iedereen heeft zijn eigen methode, maar mijn ervaring is dat dat niet echt een mooie resultaat geeft, omdat je dan echt moet gaan 'vegen' en 'poetsen' in je werk. En afhankelijk van de kleuren die je hebt gebruikt, krijg je het wel/niet helemaal goed weg (bijv. Veridian Green heeft de eigenschap nogal hardnekkig te zijn).
Kijk ook eens op mijn site AtelierBrigitte waar ik nu ook een blog bijhou.

---> volg mijn Facebook pagina!
--> Zoë heeft een eigen Facebookpagina!

LeonieL

Berichtdoor LeonieL » Zo Apr 15, 2012 9:17 pm

Oke. Tja, zover ben ik nog niet xD
Ik gebruik ook maar vier kleuren voor mijn aquarellen.
Maar ik ben u vooral bezig met het egaal krijgen van mijn tekening.
dus geen geveeg in mijn portret. want dat maakt de kleuren doods.. maarja. da's lastig xD
Gezellig dat je er ook bent :D

Terug naar “Vragen over aquarel en gewassen tekeningen”