If this is your first visit, be sure to check out the FAQ by clicking the link above. You may have to register before you can post: click the Register link to proceed.

Achtergronden: waar ik nou eigenlijk nooit goed uitkom

Stel hier je vragen over te gebruiken aquareltechnieken of materialen of geef zelf de beste Tips&Tricks.

Moderators: AtelierBrigitte, Mariska, nancy_kelpie, Skarbog, Laikipia

Vivianne

Achtergronden: waar ik nou eigenlijk nooit goed uitkom

Berichtdoor Vivianne » Ma Dec 12, 2011 6:46 pm

Dit lijkt me nou het goede moment om deze vraag te stellen, omdat ik hier nogal vaak mee worstel bij het aquarellen:
De Achtergrond. Als ik een tekening heb aangebracht hetzij van een landschap hetzij van een dier of vogeltje op een tak, wat is dan het handigste om bij een aquarel eerst aan te brengen?
Hierbij denkend aan nat in nat techniek natuurlijk, als je eerst je papier helemaal nat maakt en daarna verder wilt gaan met je landschap of laat zeggen je vogeltje, vervaagt de tekening vaak, ook kunnen de kleuren vaak in elkaar over lopen. Als je dit expres wilt doen krijg je meer zo'n effect als jean Haines express doet, maar niet iedereen is daarvan gediend. :/ Als je daarentegen je achtergrond helemaal laat drogen (lees papier ) en je gaat met je landschap of diertje aan de gang dan is dit niet meer nat-in -nat meer toch, dan gebruikt je aquarel meer als inkleurtechniek?
Tenminste zo is het bij mij tot nu toe gegaan.
Dus daarom deze vraag aan de forum leden: hoe doen jullie dat, zouden jullie me tips kunnen geven?
Alvast hartelijk dank :)
Een dag niet gelachen, is een dag niet geleefd! :)

<Mijn Blog>
Bezoek ook eens mijn Website: <My Website>

Maria_Anne

Re: Achtergronden: waar ik nou eigenlijk nooit goed uitkom

Berichtdoor Maria_Anne » Ma Dec 12, 2011 9:05 pm

Ok, ik ben absoluut niet bekend met termen enz., dus ik geef gewoon antwoord op de manier waarop ikzelf ervaring heb met aquarel. Weet dan ook dat het om de stijl gaat die ik hanteer (en dat is het gedetailleerd naschilderen van foto's oid)
Of ik begin met het onderwerp of de achtergrond hangt helemaal af van wát ik aan het maken ben.
Zoals hier, bij de dromedaris (alvast mijn excuses dat ik ga lopen spammen met foto's van eigen werk) heb ik alles ongeveer tegelijk gedaan:
Stukje mond:
Afbeelding
Stukje achtergrond zodat de haren naar voren komen
Afbeelding
En pas wanneer ik dit bij de hele bek heb gedaan en uiteindelijk aan de achtergrond toe ben vul ik deze in:
Afbeelding
Nou is dit qua achtergrond niet zo'n goed voorbeeld, omdat hij best licht is en het wordt natuurlijker des te moeilijker wanneer een achtergrond donkerder is. Maar vaag van onderwerp richting de ruimte waar een egale achtergrond moet komen gewoon uit, en zodra je die ruimte in z'n geheel (probeer het allemaal in één keer te doen om randen te voorkomen, en hou het in de gaten met opdrogen) kunt opvullen. Als je er wat handiger in bent maak je de achtergrond in één keer (dus ook de priegelige randjes bij het onderwerp).
Dus: waarom ik niet eerst de achtergrond doe? Dan krijg je dat uitgespaarde er nooit meer overheen. De achtergrond doe ik wel eerst als deze licht is en het onderwerp donker. Zo verkom ik vermenging.
Wat doe ik als het vermengt? Meteen droogdeppen. Wees ook niet te ongeduldig; ga pas echt ergens aan werken zodra hetgeen waar je in de buurt komt met zeer ander pigment echt kurkdroog is!!! Sommige mensen werken aan twee werken tegelijk, maar ik ga dan altijd ergens anders aan het schilderij prutsen.
Gaat er toch iets fout? Pak een hard/borstelig penseeltje en bevochtig 'm een beetje. Vervolgens kun je over het foutje (bijv. een te donker opgedroogde rand) heen wrijven. Vaak lost de verf echt helemaal op (hoe langer je wacht hoe moeilijker, maar ga dit niet lopen doen op het moment dat het papier nog nat is want dan = papier kapot). Filament is hard genoeg, ik denk dat varkenshaar te ruw is.

Zo, lang verhaal! Hoop dat het nuttig was :)
Als ik wartaal uitsla dan moet je het gewoon even zeggen, dan probeer ik het wat menselijker uit te leggen :)
Voor mijn portfolio, kijk op: MariekedeStip

Vivianne

Berichtdoor Vivianne » Ma Dec 12, 2011 10:00 pm

Hartstikke bedankt Marieke, dat was nou precies wat ik bedoelde, ik heb namelijk een tijgercub koppie getekend en zat te piekeren hoe nou verder, heel erg bedankt voor je zeer uitgebreide uitleg, dat ga ik eens lekker inde praktijk brengen :) Gaaf joh!
Een dag niet gelachen, is een dag niet geleefd! :)

<Mijn Blog>
Bezoek ook eens mijn Website: <My Website>

AtelierBrigitte

Berichtdoor AtelierBrigitte » Zo Dec 18, 2011 4:00 pm

Wat ook soms handig kan zijn bij het opzetten van een achtergrond en je hebt een klein onderwerp (bijv. een takje of zo), dat je dat takje met maskeervloeistof eerst 'schildert'. Dat laten drogen en dan kun je lekker met een grote kwast de achtergrond opzetten en over de maskeervloeistof heen gaan. Zo voorkom je dat je een 'aura' om je onderwerp krijgt of dat je aan de streken kunt zien, dat je er echt om heen bent gegaan.
Als de achtergrond klaar is, haal je de maskeervloeistof weg en kun je je onderwerp verder schilderen.

Het is vaak ook een kwestie van proberen. Zoals Marieke ook aangeeft; ik werk vaak ook aan meerdere aquarels tegelijk: als de ene ligt te drogen, ga ik verder met de andere.
Kijk ook eens op mijn site AtelierBrigitte waar ik nu ook een blog bijhou.

---> volg mijn Facebook pagina!
--> Zoë heeft een eigen Facebookpagina!

Maria_Anne

Berichtdoor Maria_Anne » Zo Dec 18, 2011 5:17 pm

Kun je trouwens met maskeervloeistof over geschilderde shizz heen?

AtelierBrigitte

Berichtdoor AtelierBrigitte » Vr Dec 23, 2011 11:48 pm

Ja, je kunt met maskeervloeistof over reeds geschilderd werk heen.
Ik heb dat een keer geleerd door een bloemenveld te schilderen:

schilder eerst alles in een mooie geel tint;
laten drogen;
dan her en der stipjes maskeervloeistof aanbrengen (vooraan groter dan achteraan) - dit worden straks de bloemen;
laten drogen;
groen aanbrengen;
laten drogen;
maskeervloeistof weghalen en de gele bloemen een beetje bijwerken met andere tinten geel om diepte te krijgen.
Gewoon eens proberen, geeft leuk effect ;)
Kijk ook eens op mijn site AtelierBrigitte waar ik nu ook een blog bijhou.

---> volg mijn Facebook pagina!
--> Zoë heeft een eigen Facebookpagina!

Maria_Anne

Berichtdoor Maria_Anne » Za Dec 24, 2011 9:11 pm

Ga ik doen :) (niet voor kerst dit jaar ;) )

xNatje

Berichtdoor xNatje » Wo Mar 07, 2012 6:21 pm

met die maskeervloeistof heb ik nog nooit gewerkt (maar ik ga het wel binnenkort eens proberen)
Misschien kan je nat in nat combineren met nadien droge stukken op? Ik doe dat regelmatig als ik met ink werk. Eerst nat in nat werken, en nadien details aanbrengen als het volledig gedroogd is.
Aangezien ik zelden met een achtergrond werk vind ik ook dat moeilijk te beantwoorden, maar ik denk dat ik eigenlijk aan alles tegelijk zou werken, zodat je de witten kan uitsparen waar nodig (tenzei je die maskeervloeistof gebruikt natuurlijk)
Het hangt natuurlijk ook heel veel af van de richting die je uitil met je werk.

Terug naar “Vragen over aquarel en gewassen tekeningen”