If this is your first visit, be sure to check out the FAQ by clicking the link above. You may have to register before you can post: click the Register link to proceed.

hoe vergroten jullie een tekening

Stel hier je vragen over te gebruiken technieken of materialen (potlood, houtskool, pastelkrijt, pentekening etc.) of geef zelf de beste Tips&Tricks.

Moderators: AtelierBrigitte, Mariska, nancy_kelpie, Skarbog, Laikipia

fkjkools

Re: hoe vergroten jullie een tekening

Berichtdoor fkjkools » Za Okt 15, 2011 6:24 pm

Ik heb de aiptek T20.
En geprobeerd te installeren zoals jij beschreef, maar helaas geen automatische installatie.
Via verkenner naar het toestel gegaan, windows ziet hem als externe schijf.
Via setup geïnstalleerd: geen resultaat.
Via Conrad de installatie software gedownload: werkt ook niet.
Stuur hem nu maar retour.
Heb m'n tijd beter aan tekenen kunnen besteden. :bash:

Daisy

Berichtdoor Daisy » Ma Okt 24, 2011 3:40 pm

Dank je eveliene, posteriza werkt egt super goed :)

ik heb nog een vraag,
want al het uitprinten en opmeten kost ook veel tijd, dus ik zit ook over een tracer na te denken.
maar hoe werkt het eigenlijk precies?
want ik had gelezen dan je het plaatje er onder moet leggen. dus je moet het eigenlijk nog steeds uitprinten? je kunt het niet met je computer verbinden?
en dan? schijnt het dan recht naar voren toe? dus je moet de projectie verticaal tekenen?

alvast bedankt ;)
Groetjes Daisy

shooter

Berichtdoor shooter » Ma Nov 21, 2011 5:24 pm

Kan heel eenvoudig met je computer. Foto scannen of voorbeelden zoeken op internet.De opgeslagen foto kun je vergroten tot elk formaat met + of - met dun overtrekpapier of kalk papier overtrekken. achterkant "insmeren"met bijv. pastelkrijt in een kleur die ook in je tekening voor gaat komen.Daarna het vel op je tekenpapier leggen en je tekening overtrekken. de afdruk komt dan op je teken of schilder papier. Heel eenvoudig en dan heb je de verhoudingen heel goed op papier. [ ik kan zelf nl ook niet goed in verhoudingen tekenen.] succes !!

hcs53

Berichtdoor hcs53 » Za Feb 04, 2012 6:23 pm

Hallo allemaal,
Op het ogenblik gebruik ik deze methode; http://www.artinstructionblog.com/pen-and-ink-drawing-demonstration-by-mike-budden
Ik ben nog opzoek naar een "viewfinder grid",doorzichtig vel met hokjes,weet iemand of dit ergens te koop is?

groetjes Henny

Mariska

Berichtdoor Mariska » Za Feb 04, 2012 11:47 pm

Een 'viewfinder grid' kun je zelf maken m.b.v. een velletje transparant »KLIK«. Je kan het er zelf op tekenen (mijn ervaring: gaat vlekken (zelfs met watervaste stift) zodra je met je liniaal over de reeds getrokken lijnen moet schuiven), of je kan het er op printen. Het laatste betekent wel dat je het raster eerst moet maken in een Photoshop-achtige.
Klik hier om te zien wat ik maak.

Night_Elf

Berichtdoor Night_Elf » Zo Feb 05, 2012 11:40 am

Ik heb ooit zo'n grid gemaakt op een 'pochette' waar ik dan de foto van de tekening in schuif... Heb dit toen gemaakt met 'alcoolstift'. Heb die tip hier van iemand geleend op het forum, weet niet meer van wie...
*Nobody move! Dropped me brain!*

ATC Blog Facebook DA

hcs53

Berichtdoor hcs53 » Zo Feb 05, 2012 12:09 pm

bedankt voor jullie reactie :)
Ik heb een tijdje geleden ook zo'n doorzichtig mapje,waar je een A4tje in schuift,gebruikt.
Hokjes van een cm bij een cm erop getekent met balpen,werkt goed,maar na verloop van tijd wrijf je het er toch af,dus ik vroeg me af of het ergens te koop is.

Little Dragon

Berichtdoor Little Dragon » Zo Feb 05, 2012 1:04 pm

Laagje boeklon erop plakken. Is lastig om het strak te doet, maar het raster kan niet meer uitvlekken...
Women are angels and when someone breaks our wings, we simply continue to fly...on broomsticks
we're flexible like that.

hildevdh

Berichtdoor hildevdh » Zo Feb 05, 2012 1:11 pm

heel interessante topic!
heb gisteren de rastermethode gebruikt, maar wel voor een schilderij... van 50x60cm...
ik denk dat ik ook zo'n pochette maak met raster op, lijkt me handig!

Miss Woodstock

Berichtdoor Miss Woodstock » Za Feb 11, 2012 9:44 am

Wat leuk om te zien hoe iedereen het aan pakt. Ik heb vroeger altijd rasters getekend. De laatste tijd geen grote dingen meer gedaan dus misschien kan ik iets met de tips die ik hier gelezen heb. Staan erg handige dingen tussen.

shooter

Berichtdoor shooter » Di Feb 28, 2012 11:23 pm

Gewoon op de computer.Overtrekken met overtrekpapier.Daarna de achterkant bewerken met krijt en de tekening als het ware afdrukken op papier. Dan heb je de hoofdlijnen of omtrek , heel dun op papier staan.Niet teveel details tekenen, het is leuker om de rest van voorbeeld over te tekenen.

HIPPIE1960

Berichtdoor HIPPIE1960 » Zo Mar 27, 2016 8:06 pm

Tekende vroeger ook mijn rasters met potlood, maar moet je idd. uitkijken dat je ze niet mee uitgomd. Het idee van het raster op een doorzichtige plastic map lijkt me heel handig. Ga die maken met een permanente stift.

Johan1979

Berichtdoor Johan1979 » Wo Jul 27, 2016 6:08 pm

Ik gebruik een Derwent schaalverdeler, super handig!

Hasjem

Berichtdoor Hasjem » Vr Aug 26, 2016 1:32 pm

Er bestaat ook calque-papier (A4) met 5mm ruitjes
Zelf heb ik een blad gemaakt met overheadfilm ... glashelder

Terug naar “Vragen over tekeningen/schetsen”