If this is your first visit, be sure to check out the FAQ by clicking the link above. You may have to register before you can post: click the Register link to proceed.

hoe vergroten jullie een tekening

Stel hier je vragen over te gebruiken technieken of materialen (potlood, houtskool, pastelkrijt, pentekening etc.) of geef zelf de beste Tips&Tricks.

Moderators: AtelierBrigitte, Mariska, nancy_kelpie, Skarbog, Laikipia

Charlotte62

Re: hoe vergroten jullie een tekening

Berichtdoor Charlotte62 » Do Jul 14, 2011 10:09 pm

oke dan maak ik er een foto van dan komt het helemaal goed

Rebecca

Berichtdoor Rebecca » Vr Jul 15, 2011 11:53 am

Ik zou ook geen 30 hokjes maken, ik doe het alleen voor vergroten, want voor een tekening zelf vind ik het irritant :oops: . En dan grote hokken en desnoods op de plaats van de ogen oid wat indicatielijnen opmeten, zodat ze op een lijn zitten ed. Door een a3 in 6 stukken te verdelen vind ik het al veel overzichtelijker dan zo'n groot vel.

Met een tracer/computer/scanner wil ik niet werken :oops: Gewoon, antitechniek dingetje van me :mrgreen:

Eveline

Berichtdoor Eveline » Zo Jul 17, 2011 3:44 pm

In plaats van de hokjes op het doek te tekenen, maak ik touwen vast met nietjes. Die kan ik na de schets er gewoon afhalen. Deze techniek kost soms wel een hoop aan nietjes, maar geld voor een tracer heb ik even niet :D

edit: voor een tekening op papier kun je ze misschien op een houten plank vastmaken die je telkens hiervoor gebruikt?

IngeLeonora

Berichtdoor IngeLeonora » Zo Jul 17, 2011 3:59 pm

Ik heb vroeger wel een paar keren met een raster ('hokjes') gewerkt om van een kleine foto een groter schilderij te maken. Ik vind het een lastige manier van werken.
Voor een tekening (met grafietpotlood) vind ik het niet geschikt, omdat je al die hulplijntjes moet weggummen en je daardoor de structuur van het papier aantast. Ik gebruik daarom een lineaal (van transparant plastic) om de afstanden te meten tussen bepaalde hoofdpunten op de referentiefoto. Die maten vermenigvuldig ik met het benodigde getal (meestal is dat gewoon 2, omdat de tekening dan 2x zo groot wordt als de foto). Dan zet ik ze m.b.v. de lineaal uit op mijn tekenpapier. Om alle verhoudingen kloppend te krijgen meet ik alles vanuit hetzelfde 'startpunt'. Dat punt is meestal een binnenooghoek (omdat die vaak ongeveer midden in het portret komt).
"zoals u wilt dat de mensen u doen, doet hun evenzo" (uitspraak van Jezus)

John

Berichtdoor John » Wo Jul 20, 2011 5:58 pm

We hadden vroeger thuis een "pantograaf". Hiermee kun je, door met een aanwijspunt over je plaatje te gaan, op een ernaast liggend papier een vergroting maken. Je kon hiermee verschillende vergrotingen kiezen. Het was een handig ding, zeker om referentiepunten in een andere vergroting over te zetten op een tekenvel. Als je er op "googled" kom je ze zeker tegen, of ze nog verkrijgbaar zijn weet ik niet.
Een poging is pas gedoemd te mislukken, wanneer je er zelf niet meer in gelooft!

Bezoek ook eens mijn website!

Charlotte62

Berichtdoor Charlotte62 » Wo Jul 20, 2011 7:03 pm

Oke bedankt zal eens kijken of ik het kan vinden

Little Dragon

Berichtdoor Little Dragon » Za Jul 23, 2011 1:49 pm

Women are angels and when someone breaks our wings, we simply continue to fly...on broomsticks
we're flexible like that.

AtelierBrigitte

Berichtdoor AtelierBrigitte » Za Jul 23, 2011 11:46 pm

Een pantograaf.... heb ik een keer geprobeerd - wat een ramp!! (voor mij dan :oops:) Ik kon er blijkbaar niet mee overweg :D
Kijk ook eens op mijn site AtelierBrigitte waar ik nu ook een blog bijhou.

---> volg mijn Facebook pagina!
--> Zoë heeft een eigen Facebookpagina!

Darkje

Berichtdoor Darkje » Zo Jul 24, 2011 8:58 am

Eveline schreef:In plaats van de hokjes op het doek te tekenen, maak ik touwen vast met nietjes. Die kan ik na de schets er gewoon afhalen. Deze techniek kost soms wel een hoop aan nietjes, maar geld voor een tracer heb ik even niet :D

edit: voor een tekening op papier kun je ze misschien op een houten plank vastmaken die je telkens hiervoor gebruikt?

Indien mogelijk kan je zelfs met punaises werken, dat is goedkoper ook aangezien je het kan hergebruiken :)

Eveline

Berichtdoor Eveline » Zo Jul 24, 2011 12:07 pm

Da's ook een optie Darkje. Bedankt voor de tip!
Ik ga dan wel moeten afleren van er keihard met de hamer op te willen meppen :D

Darkje

Berichtdoor Darkje » Zo Jul 24, 2011 12:15 pm

Goh, misschien eens kijken voor een andere achtergrond? Bvb een stuk isomo, zachte houtplank, ...

Eveline

Berichtdoor Eveline » Zo Jul 24, 2011 12:25 pm

Schieten ze er dan niet vlug uit bij isomo? Een plank heb ik hier nog wel liggen om eens te proberen.

Darkje

Berichtdoor Darkje » Zo Jul 24, 2011 12:38 pm

Je moet uitzoeken wat jou goed ligt hé :-) en uiteindelijk ga je ook besparend leren denken ;-)

Eveline

Berichtdoor Eveline » Zo Jul 24, 2011 1:51 pm

Ga ik zeker proberen ;)

lizzy

Berichtdoor lizzy » Zo Jul 31, 2011 7:34 pm

Zelf werk ik wel graag met een raste.
Ik heb op zo'n doorzichtig insteekmapje ( a-4) formaat met watervaste stift een raster gemaakt.
En dan heb ik een lichtbak ( gemaakt door een lieve buurman),
zodat ik de grove omtrek kan maken. Ik gebruik hem ook puur voor de verhoudingen.
Zo hoef ik niet te gummen, en steeds een raster uit te tekenen.

groetjes Daphne

Terug naar “Vragen over tekeningen/schetsen”