If this is your first visit, be sure to check out the FAQ by clicking the link above. You may have to register before you can post: click the Register link to proceed.

hoe vergroten jullie een tekening

Stel hier je vragen over te gebruiken technieken of materialen (potlood, houtskool, pastelkrijt, pentekening etc.) of geef zelf de beste Tips&Tricks.

Moderators: AtelierBrigitte, Mariska, nancy_kelpie, Skarbog, Laikipia

Charlotte62

hoe vergroten jullie een tekening

Berichtdoor Charlotte62 » Di Jul 12, 2011 9:45 pm

Mijn vraag is eigenlijk als ik een mooi plaatje zie.
Wil ik het soms vergroten maar dat lukt dus niet altijd meestal gebruik ik mijn liniaal.
En meet het dan allemaal na.
maar als je nu iets wil vergroten hoe doe je dat dan?
Misschien een rare vraag maar het lukt me gewoon niet :denk:
En ik heb ooit gehoord dat je het kan bereken hoe je moet vergroten.
Dus wie heeft de oplossing :???: :???:
En kan mij dat eens duidelijk uitleggen en dan hoop ik het nooit meer te vergeten ;)

Rebecca

Re: hoe vergroten jullie een tekening

Berichtdoor Rebecca » Di Jul 12, 2011 10:00 pm

Als ik iets heel erg wil vergroten, bijv voor op een groot doek. Dan maak ik eerst een schets op hetzelfde formaat als het plaatje. Op die schets maak ik een raster en daarmee verplaats ik hem makkelijk en snel naar het doek of een groter vel.

Toen ik de grootouders van mijn man moest tekenen had ik een ander probleem. Verschillende foto's voor 1 portret. Toen heb ik met behulp van een foto waar ze beide opstonden de verhouding uitgerekend tov elkaar. En dat doorberekend naar de plaatjes die ik ging gebruiken. Hiervoor heb ik wel wat punten op moeten meten, aangezien ik met het blote oog niet 1,7 keer zo groot kan zien :D

Berekenen kan je natuurlijk alle punten. Maar dat is een precies werkje en duurt erg lang. Ik vnd het vergroten van een al reeds gemaakte schets het gemakkelijkste werken.

Charlotte62

Berichtdoor Charlotte62 » Di Jul 12, 2011 10:03 pm

Dank je Rebeltje ik dacht al zo iets ben benieuwd of ik het ook voor elkaar krijg wacht nog even af op meer tips

René

Berichtdoor René » Wo Jul 13, 2011 1:59 pm

Een betere manier is een Episcoop of Tracer, hiermee kun je je tekening op alles projecteren.
Mocht je tekening te groot zijn voor de episcoop dan kun je altijd nog een foto ervan maken en
die (evt. bewerkt) uitprinten.

Wat een raster betreft, dit kun je via een transparrantje ook meteen op je tekening leggen.

Succes!
Commentaar en/of Tips altijd welkom.

René
Mijn website: www. René-beeldendkunstenaar. nl

AtelierBrigitte

Berichtdoor AtelierBrigitte » Wo Jul 13, 2011 8:04 pm

Ik vergroot mijn schetsen door ze te scannen (ik schets alleen op A4 formaat) en dan op werkelijk formaat te printen. Als dat groter is dan A3, dan moet ik het verdelen over meerdere A4-tjes en dan aan elkaar plakken. Ziet er amateuristisch uit, maar het werkt wel voor mij.
Kijk ook eens op mijn site AtelierBrigitte waar ik nu ook een blog bijhou.

---> volg mijn Facebook pagina!
--> Zoë heeft een eigen Facebookpagina!

Charlotte62

Berichtdoor Charlotte62 » Do Jul 14, 2011 8:13 am

He dat is ook een idee ga ze alllemaal uit proberen de komende weken en dan de gene die ik het pretigst vindt gebruiken

Wazza

Berichtdoor Wazza » Do Jul 14, 2011 6:04 pm

Ik doe het zelf gewoon op zicht; (handmatig) met gevoel vergroten. Meestal klopt het dan redelijk! Ben niet van hulplijnen en dergelijke en wil gewoon blijven tekenen i.p.v. grafisch bezig te zijn. Meten is weten zeggen ze vaak, maar ik ben niet zo op de feiten...

Ik hoor verder wel veel over de hokjesmethode, maar hoe krijg je al die
hokjes dan weer eens goed weg uit je tekening?

Laat mij maar gewoon uitproberen op mijn manier, denk ik dan.
Imagine

Werkend met Pastel, Acryl- en Olieverf.
(Feedback wordt gewaardeerd)

http://www.blijf-al.nl/goed

Night_Elf

Berichtdoor Night_Elf » Do Jul 14, 2011 8:06 pm

Wazza schreef:Ik hoor verder wel veel over de hokjesmethode, maar hoe krijg je al die
hokjes dan weer eens goed weg uit je tekening?

Door de hokjes heel zachtjes op te zetten en weer uit te gommen met kneedgom ;)
*Nobody move! Dropped me brain!*

ATC Blog Facebook DA

Little Dragon

Berichtdoor Little Dragon » Do Jul 14, 2011 8:13 pm

Ik werk ook met een tracer. Dat ge** met hokjes, wordt ik niet al te vrolijk van....
Women are angels and when someone breaks our wings, we simply continue to fly...on broomsticks
we're flexible like that.

Charlotte62

Berichtdoor Charlotte62 » Do Jul 14, 2011 8:44 pm

Dat met de hokjes dat lijkt me ook al een gedoe maar ga het toch proberen wie weet werkt het voor mij wel.

Little Dragon

Berichtdoor Little Dragon » Do Jul 14, 2011 8:47 pm

Hoop het voor je! Het is goedkoper dan een tracer!
Women are angels and when someone breaks our wings, we simply continue to fly...on broomsticks
we're flexible like that.

Charlotte62

Berichtdoor Charlotte62 » Do Jul 14, 2011 8:49 pm

Ja vandaar naar deze vraag had ik nl gezien dus dacht ga het eerst anders proberen
En anders moet ik er maar voor gaan sparen is niet anders

Margareth

Berichtdoor Margareth » Do Jul 14, 2011 9:35 pm

Ik werk niet met een tracer omdat ik die niet heb (wat niet is kan nog komen) en ik werk ook niet met een raster want ik heb er een hekel aan om al die hokjes weer uit te gummen. Bovendien raak ik van een raster helemaal de draad kwijt.

Ik verdeel een afbeelding globaal in de bovenste en de onderste helft om enigzins overzicht te behouden
Maar eigenlijk werk ik met stippeltjes op belangrijke punten van de omtrek en binnenin een figuur zoals ogen enz. Die stippeltjes, of punten verbind ik dan met elkaar. Op die manier vergroot ik stapsgewijs een afbeelding en kan ik lijntjes nog gemakkelijk corrigeren. Het lijkt wel een beetje op die puntjestekeningen van vroeger waarbij ik eerst de hele afbeelding in puntjes maak en daarna pas lijntjes trek. Voor mij werkt dat heel goed.

Daarnaast print ik, net als Brigitte, een afbeelding vaak uit op dezelfde afmeting
Je weet het pas als je het hebt uitgeprobeerd.

Overzicht beschikbare ATC = KLIK

Charlotte62

Berichtdoor Charlotte62 » Do Jul 14, 2011 9:47 pm

Wel leuk als je zo leest hoe iedereen het doet
Inderdaad dat van die stipjes heb ik vroeger op school geleerd.
komt ook bij mijn lijstje.
Wordt wel steeds groter maar wil het gewoon uitproberen
Heb een hele leuke kaart gekregen maar die wil ik dus vergroten en met de scanner en dan printen die doe ik tot nu toe ook wel. Maar wil het eigenlijk buiten dat om doen.

Margareth

Berichtdoor Margareth » Do Jul 14, 2011 10:00 pm

Je kunt een kaart vergroten met een scanner, maar je kunt veel beter een foto maken dan heb je meteen een groot formaat en vaak toch ook een goed detailoverzicht. Ik print vaak op hetzelfde formaat vanwege de puntjes die ik zet, dan heb ik in ieder geval dezelfde afmeting.
Je weet het pas als je het hebt uitgeprobeerd.

Overzicht beschikbare ATC = KLIK

Terug naar “Vragen over tekeningen/schetsen”