If this is your first visit, be sure to check out the FAQ by clicking the link above. You may have to register before you can post: click the Register link to proceed.

Opzetten van portrettekening.

Stel hier je vragen over te gebruiken technieken of materialen (potlood, houtskool, pastelkrijt, pentekening etc.) of geef zelf de beste Tips&Tricks.

Moderators: AtelierBrigitte, Mariska, nancy_kelpie, Skarbog, Laikipia

neskens peter

Opzetten van portrettekening.

Berichtdoor neskens peter » Vr Jul 18, 2008 10:39 pm

Hallo,

Bij het tekenen van een portret heb ik nogal wat problemen met de verhoudingen,kan iemand me helpen bij het opzetten van een portrettekening. Ik heb al wat getekend,maar heb daar nooit enige scholing voor gevolgd,ben dus leek !!!!
Ik heb hier op dit forum gelezen dat men gebruik maakt van een raster en lijnen. Hoe gaat dat in zijn werk ?

Alvast bedankt
Groetjes
Peter

Mariska

Berichtdoor Mariska » Za Jul 19, 2008 7:57 am

[KLIK]
3de bericht van boven. Filmpje met duidelijke uitleg over het opzetten van een portrettekening.

Een raster gebruik je op een referentiefoto. Je tekent horizontale en verticale lijnen die je referentiefoto onderverdeelt in hokjes. Zo'n zelfde raster teken je op je tekenpapier (niet te dik, want je wilt het ook weer kunnen uitgummen. Vervolgens teken je hokje voor hokje na. Lordluud2 heeft dat in een post duidelijk beschreven. [KLIK] Derde alinea: Voor deze trein ..... groeven kan komen.

Mariska
Klik hier om te zien wat ik maak.

HansvanHalteren

Berichtdoor HansvanHalteren » Ma Jul 21, 2008 8:23 am

Ik heb vroeger ook met rasters gewerkt maar het is ontzettend omslachtig en als je het raster te dik opzet (waar Mariska voor waarschuwt) dan blijf je dat zien. Ook nadat je geprobeerd hebt het raster uit te gummen.
-------------------
bekijk mijn weblog

zoenlood

Berichtdoor zoenlood » Ma Jul 21, 2008 1:35 pm

Er is trouwens ook een alternatief, zogenaamde art projectors of tracer projectors, bijv. van Artograph. Er zijn goedkope modellen voor onder de honderd euro die op de muur projecteren en 2 tot 14 maal vergroten. Ik vermoed dat schilders die superrealistisch werken hier gebruik van maken om hun eerste schets op te zetten (en in feite een collage van diverse foto's maken).

Het andere alternatief is natuurlijk om te leren uit de vrije hand te schetsen. Dat neemt veel meer tijd in beslag om te leren dan met een raster of overtrekken van een projectie, maar het geeft wel meer artistieke vrijheid, omdat je niet meer beperkt bent tot iets copieëren.
René

HansvanHalteren

Berichtdoor HansvanHalteren » Ma Jul 21, 2008 3:50 pm

Heb ik ook. Valt tegen. Je moet vanaf een heel klein fotootje werken (goedkope modellen) in een bijna geheel donkere kamer (tekent onhandig) en het geeft toch een beetje een verdraaid gevoel. Alsof je het via overtrekken hebt gedaan. (Heb je ook). Niets geeft zoveel voldoening als het tekenen uit de vrije hand. Maar ja wat is vrije hand ? Is het gebruiken van een lineaaltje of een malletje om circels te maken ook tekenen uit de vrije hand ?
Uit de vrije hand tekenen is gewoon veel oefenen.
-------------------

bekijk mijn weblog

zoenlood

Berichtdoor zoenlood » Ma Jul 21, 2008 5:55 pm

Tja, een goede oefening is: trek een aantal cirkels met diverse diameters met de passer en probeer ze zo perfect mogelijk na te tekenen, bij voorkeur in een snelle beweging, zonder de potlood van het papier te halen. Een andere: trek een aantal figuren met een tekenmal en teken ze zo perfect mogelijk na, met zo min mogelijk je potlood van het papier te halen (alleen bij scherpe hoeken). Als je zo'n simpele oefening nog niet eens met succes kunt voltooien, heeft het natekenen van een foto uit de vrije hand niet zo veel zin.

Ik denk dat je zulke tekenvaardigheid en fijne contrôle over je potloodbeweging nodig hebt om natuurgetrouwe replica's te maken van een foto. Als je niet zulke fijne motoriek hebt (en er zijn zat mensen die die niet hebben), dan kun je het wellicht beter zoeken in artistiek expressie, dus naar je verbeelding tekenen. Niemand kan immers controleren of een tekening klopt met wat je in je fantasie zag. Niettemin kun je dan toch een esthetisch goed plaatje neerzetten.

Er is meer dan van foto's natekenen, veel, veel meer. En het mooie van die methode van tekenen is, is dat de kijker het grootste deel van het werk doet. Je geeft als kunstenaar alleen wat aanknopingspunten en de kijker maakt het af. Omdat niet alles op het papier staat, maar in de verbeelding van de toeschouwer wordt gemaakt, krijgt zo'n tekening een veel grotere emotionele lading dan een tekening die op een nagetekende foto lijkt.

Alhoewel dat laatste indrukwekkend is en getuigt van "goude handjes", is het in feite niet meer dan een foto en je kunt je afvragen waarom je niet beter een foto had kunnen nemen. Het is juist de kunst van het selectief en bewust weglaten die volgens mij het verschil maakt tussen een kunstig werkje en een kunstwerk. Hoe groter de emotionele en psychologische impact, hoe gedenkwaardiger je werk zal worden.

Mijn 2 centen in het collectezakje.
René

HansvanHalteren

Berichtdoor HansvanHalteren » Ma Jul 21, 2008 7:34 pm

zoenlood schreef:Tja, een goede oefening is: trek een aantal cirkels met diverse diameters met de passer en probeer ze zo perfect mogelijk na te tekenen, bij voorkeur in een snelle beweging, zonder de potlood van het papier te halen. Een andere: trek een aantal figuren met een tekenmal en teken ze zo perfect mogelijk na, met zo min mogelijk je potlood van het papier te halen (alleen bij scherpe hoeken). Als je zo'n simpele oefening nog niet eens met succes kunt voltooien, heeft het natekenen van een foto uit de vrije hand niet zo veel zin.

Je geeft goeie tips Rene... maarree... wanneer krijgen we eens wat van jou te zien... ik ben wel benieuwd.... ;)
-------------------

bekijk mijn weblog

zoenlood

Berichtdoor zoenlood » Ma Jul 21, 2008 8:13 pm

HansvanHalteren schreef:Je geeft goeie tips Rene... maarree... wanneer krijgen we eens wat van jou te zien... ik ben wel benieuwd.... ;)

Voorlopig heb ik nog niets wat ik dit forum waardig vind. Ik vind dat ik nog te veel fouten maak, wat overigens betekent dat ik bij elke tekening nog ongelofelijk veel bijleer. Helaas nog niet genoeg om tot een tekening te komen.

Ik houd een weblog bij met mijn vorderingen. Helaas staan de regels niet toe de url te vermelden. Klik maar op de WWW knop.
René

AtelierBrigitte

Berichtdoor AtelierBrigitte » Ma Jul 21, 2008 8:41 pm

zoenlood schreef:Ik houd een weblog bij met mijn vorderingen. Helaas staan de regels niet toe de url te vermelden. Klik maar op de WWW knop.

Je bent goed bezig! Leuke dingen staan er al op je blog. Ook studies zijn leuk om hier te plaatsen hoor! Wat mij betreft is dat allemaal "forumwaardig" (niet zo denigrerend doen over jezelf hoor!!)
Kijk ook eens op mijn site AtelierBrigitte waar ik nu ook een blog bijhou.

---> volg mijn Facebook pagina!
--> Zoë heeft een eigen Facebookpagina!

MidgardSerpent

Berichtdoor MidgardSerpent » Ma Jul 21, 2008 8:53 pm

zoenlood schreef:Tja, een goede oefening is: trek een aantal cirkels met diverse diameters met de passer en probeer ze zo perfect mogelijk na te tekenen, bij voorkeur in een snelle beweging, zonder de potlood van het papier te halen. Een andere: trek een aantal figuren met een tekenmal en teken ze zo perfect mogelijk na, met zo min mogelijk je potlood van het papier te halen (alleen bij scherpe hoeken). Als je zo'n simpele oefening nog niet eens met succes kunt voltooien, heeft het natekenen van een foto uit de vrije hand niet zo veel zin.

Ik denk dat je zulke tekenvaardigheid en fijne contrôle over je potloodbeweging nodig hebt om natuurgetrouwe replica's te maken van een foto. Als je niet zulke fijne motoriek hebt (en er zijn zat mensen die die niet hebben) (...)

Mwah, weet ik niet. Naar mijn ervaring, is het vooral een kwestie van afmeten en veel geduld hebben, en een stukje oefening. Ik denk dat er genoeg mensen zijn die niet uit hun losse hand goede cirkels kunnen tekenen, maar wel een foto heel dicht kunnen benaderen.

zoenlood schreef:(...) dan kun je het wellicht beter zoeken in artistiek expressie, dus naar je verbeelding tekenen. Niemand kan immers controleren of een tekening klopt met wat je in je fantasie zag. Niettemin kun je dan toch een esthetisch goed plaatje neerzetten.

Als die tekening naar verbeelding figuratief is dan zijn er nog zat 'controle' punten, hoor. Als iemand bv. een gezicht tekent uit zijn hoofd, dan kun je prima zien in welke mate de artiest echt begreep waar hij mee bezig was.

En er is natuurlijk een hele goede 3e mogelijkheid, en dat is tekenen naar waarneming. Modeltekenen, zelfportretten, landschappen, stillevens. Je hebt een beetje houvast doordat er een zekere vorm van referentie is, maar je bent vrij in de artistieke keuzes die je maakt, en omdat er een omzetting is (of een poging daar toe) van 3d naar 2d is het sowieso al 'anders'.

siese

Berichtdoor siese » Di Jul 22, 2008 12:05 pm

MidgardSerpent schreef:
zoenlood schreef: Als je zo'n simpele oefening nog niet eens met succes kunt voltooien, heeft het natekenen van een foto uit de vrije hand niet zo veel zin.

Ik denk dat je zulke tekenvaardigheid en fijne contrôle over je potloodbeweging nodig hebt om natuurgetrouwe replica's te maken van een foto. Als je niet zulke fijne motoriek hebt (en er zijn zat mensen die die niet hebben) (...)

Mwah, weet ik niet. Naar mijn ervaring, is het vooral een kwestie van afmeten en veel geduld hebben, en een stukje oefening. Ik denk dat er genoeg mensen zijn die niet uit hun losse hand goede cirkels kunnen tekenen, maar wel een foto heel dicht kunnen benaderen.

Ik denk ook dat het eerder een kwestie is van veel oefenen en goed kijken.
Een vaste hand hebben, bijvoorbeeld als je een lijntekening maakt met een zwart stiftje, bij zoiets gaat het eerder over een goede controle van de handbeweging.

Laurien

Berichtdoor Laurien » Di Jul 22, 2008 12:08 pm

B'elanna Torres schreef:
zoenlood schreef:Ik houd een weblog bij met mijn vorderingen. Helaas staan de regels niet toe de url te vermelden. Klik maar op de WWW knop.

Je bent goed bezig! Leuke dingen staan er al op je blog. Ook studies zijn leuk om hier te plaatsen hoor! Wat mij betreft is dat allemaal "forumwaardig" (niet zo denigrerend doen over jezelf hoor!!)

Haha, ik zie 'het collie geval' er ook bij staan, leuk ! :)
Enneh, ik ben echt niet een betere tekenares dan jij hoor. ;)

Piet Br

Re: Opzetten van portrettekening.

Berichtdoor Piet Br » Di Jun 13, 2017 4:27 pm

Natuurlijk, de contouren van een gezicht zijn belangrijk. Die kun je overnemen vanaf een foto via de rastermethode, projector, doordrukpapier etc. En de juiste plaatsing van ogen, neus, mond en oren is enorm belangrijk. Daar valt of staat alles mee. Maar wat misschien nog belangrijker is .... te begrijpen waarom gezichten zoveel van elkaar verschillen. Het is opvallend dat er een bijna wetmatige verhouding is tussen de onderlinge afstanden van ogen, neus, mond, oren. Dus alles en idereeen bijna gelijk? Maar .... waarom herkennen we dan in een flits van een seconde 1 persoon uit duizenden? Er is namelijk meer te zien dan gezichtsverhoudingen .... met name wat er onder de huid te zien is .... de spieren, de botten. Bolle wangen, ingevallen wangen, vooruitstekende jukbeenderen, bogen van wenkbrauwen etc. En dan natuurlijk ... de lichtval ... licht en schduw ... daarmee kunnen we in het twee dimensionale vlak weergeven of iets meer of minder bol is. Dus hoe meer je denkt in "tonen" (=licht en donker) en in vlakken ... hoe sneller je een portret juist tekent/schildert. En dat alles natuurlijk bezien vanuit verschillende standpunten met steeds een ander perspectief. Een hoofd is geen bal en ook geen ei. Hooguit als je recht van voren kijkt. Op you tube zijn hele goed instructiefilmpjes. Portretten schilderen, het is een uitdaging maar ook erg leuk om te doen!
http://www.pieterbroertjes.nl
SCHILDEREN MET OLIEVERF
DOOR EEN SCHILDER ... VOOR EEN SCHILDER

Terug naar “Vragen over tekeningen/schetsen”