If this is your first visit, be sure to check out the FAQ by clicking the link above. You may have to register before you can post: click the Register link to proceed.

kleurpotloden

Stel hier je vragen over te gebruiken technieken of materialen (potlood, houtskool, pastelkrijt, pentekening etc.) of geef zelf de beste Tips&Tricks.

Moderators: AtelierBrigitte, Mariska, nancy_kelpie, Skarbog, Laikipia

Mariska

Berichtdoor Mariska » Ma Apr 02, 2007 5:32 pm

annelies schrijft:
Morgen ga ik een workshop kleurpotlood doen, ben benieuwd!!! Ik hoop nog wat tips en tricks te horen. Zo ja, dan kom ik op het forum erop terug.

En, en, en, en, en, en ... ?
;)
Klik hier om te zien wat ik maak.

annelies

Berichtdoor annelies » Ma Apr 02, 2007 10:12 pm

Ja.... een heel fijne workshop en er komt ook nog een vervolg op, omdat we allemaal zo enthousiast waren!

Met een appel als voorbeeld leerden we hoe je laag over laag een werk op moet bouwen; door héél dun te kleuren mengen die lagen zich heel mooi. Ik denk dat de meesten hier wel weten hoe dat dat werkt. hieronder wat ik ervan gemaakt heb (en wat ik eigenlijk ook nog verder uit moet werken - in twee uurtjes heb je niet voldoende tijd daarvoor)
[img][IMG:320:265]http://i79.photobucket.com/albums/j150/artxtra/appelenboek640px.jpg[/img][/img]
Daarna aquarelleerde Geert met een brede streek een ondergrondje, dat de rug van een oud, leren boek moest voorstellen. De aquarelverf zorgt ervoor dat de haartjes van het papier ahw overeind gaan staan, dat kleurt makkelijker. Tot slot kun je met witte watervaste tekeninkt over het potlood heen nog wat lichtpuntjes zetten. In mijn voorbeeld alleen in het onderste stuk van het boek te zien.

Is dit nieuw voor je of waren deze technieken je al bekend?
kijk ook eens op mijn weblog!
het doen is het doel en het resultaat is een cadeautje ...

annelies

Berichtdoor annelies » Ma Apr 02, 2007 10:25 pm

Aangezien ik met iemand een groot abstract kleurwerk ga maken, ben ik alvast gaan oefenen in abstract kleuren, ik zal de tekening bij "eigen tekenwerk" zetten.

Ik heb op mijn weblog twee logs besteed aan kleurpotloden-kunstenaars.
Voor degenen die interesse hebben volgen hier de links:
http://mijnkunst.punt.nl/?id=355017&r=1&tbl_archief=&
http://mijnkunst.punt.nl/?id=356393&r=1&tbl_archief=&

Onze workshop is gegeven door Geert Kops.

zither

Berichtdoor zither » Di Apr 03, 2007 1:19 pm

Leuk Annelies ! Je kan zelfs met kleurpotlood over acrylverf. Ik zag dat iemand eerst een laagje acrylverf gebruikte en daarna met kleurpotlood de haartjes van de vacht tekende. Dat was prachtig geworden.
Waar ik dat heb gezien weet ik niet meer, kan het niet meer terugvinden :( .

Joki

Berichtdoor Joki » Di Apr 03, 2007 8:16 pm

annelies schreef:Ja.... een heel fijne workshop en er komt ook nog een vervolg op, omdat we allemaal zo enthousiast waren!

Met een appel als voorbeeld leerden we hoe je laag over laag een werk op moet bouwen; door héél dun te kleuren mengen die lagen zich heel mooi. Ik denk dat de meesten hier wel weten hoe dat dat werkt. hieronder wat ik ervan gemaakt heb (en wat ik eigenlijk ook nog verder uit moet werken - in twee uurtjes heb je niet voldoende tijd daarvoor)
[img][IMG:320:265]http://i79.photobucket.com/albums/j150/artxtra/appelenboek640px.jpg[/img][/img]
Daarna aquarelleerde Geert met een brede streek een ondergrondje, dat de rug van een oud, leren boek moest voorstellen. De aquarelverf zorgt ervoor dat de haartjes van het papier ahw overeind gaan staan, dat kleurt makkelijker. Tot slot kun je met witte watervaste tekeninkt over het potlood heen nog wat lichtpuntjes zetten. In mijn voorbeeld alleen in het onderste stuk van het boek te zien.

Is dit nieuw voor je of waren deze technieken je al bekend?

Kun je vertellen of er meer kleurpotloodworkshops worden gehouden.
En waar worden die gehouden? Ik zoek al tijden een workshop waar alleen tekenen met grafiet- of kleurpotlood wordt gehouden.
Al vast bedankt voor de moeite.
(Teken)groetjes Jolanda
www.jvdveen.nl

annelies

Berichtdoor annelies » Di Apr 03, 2007 9:08 pm

Ik zag in je profiel dat je in Amsterdam woont, zou er in je eigen omgeving niets te vinden zijn? Oosterhout is misschien te ver weg.
Deze workshop hebben we min of meer zelf georganiseerd naar aanleiding van een bezoek aan een kleurpotloden-kunstenaar. Dit was weer een kennis van een van mijn schildermaatjes. We hebben het gewoon gevraagd!

Misschien kun je via google gaan zoeken en wie weet waar je uitkomt, en anders is het misschien ook een idee om een bezoek te brengen aan een 'kleurpotloden-kunstenaar'. Wij hebben er twee in Breda bezocht, dus dan zullen er zeker ook bij jou in de buurt zitten. Je kunt dan meteen informeren naar workshops, of je neemt een paar lessen. Het gaat meer om de techniek, tekenen kun je tenslotte al!
Ik hoop voor je dat je iets vindt, laat je het dan hier even weten?

Darkje

Berichtdoor Darkje » Wo Apr 04, 2007 11:37 am

zither schreef:Leuk Annelies ! Je kan zelfs met kleurpotlood over acrylverf. Ik zag dat iemand eerst een laagje acrylverf gebruikte en daarna met kleurpotlood de haartjes van de vacht tekende. Dat was prachtig geworden.

Gewone aquarelpotloden of ?

zither

Berichtdoor zither » Wo Apr 04, 2007 1:17 pm

Darkje schreef:
zither schreef:Leuk Annelies ! Je kan zelfs met kleurpotlood over acrylverf. Ik zag dat iemand eerst een laagje acrylverf gebruikte en daarna met kleurpotlood de haartjes van de vacht tekende. Dat was prachtig geworden.

Gewone aquarelpotloden of ?

Nee, gewone kleurpotloden. Precies wat Annelies gemaakt heeft! Zie:

http://schilderen.praatplaats.nl/viewto ... 2933#12933

Ik schreef dit voordat ik het werk van Annelies gezien had, zij heeft dus ook die combinatie van acryl met kleurpotlood gedaan.

Mariska

Berichtdoor Mariska » Wo Apr 04, 2007 5:01 pm

annelies schreef:Is dit nieuw voor je of waren deze technieken je al bekend?

Ik doe zelf op dit moment erg veel met kleurpotlood en met het laag over laag werken was ik idd bekend. Kleurpotlood over aquarel of acryl had ik ook al eens van gehoord, maar nog nooit zelf mee geexperimenteerd.
Op dit moment ben ik zelf aan het experimenteren met oplosmiddel icm kleurpotlood nav een site van een Amerikaanse potloodtekenares. Ook erg interessant.
Het verslag op je weblog heb ik met veel plezier gelezen :) Die Henny Adank maakt ook schitterend werk zeg :)

annelies

Berichtdoor annelies » Wo Apr 04, 2007 10:53 pm

Ja, we kunnen nog veel leren van hem! Verder denk ik dat je ook heel veel zelf uit kunt vinden door van alles uit te proberen. En geduld, geduld, geduld....

Maar hoe gaat dat met dat oplosmidddel? Ik heb ooit met thinner gewerkt, je maakte daarmee afdrukken op papier, en die kon je dan verder uitwerken met pastel of potlood. Moet er wel even bij zeggen dat thinner nogal agressief spul is. Is dit ook zoiets?

Het is misschien leuk, als je hier een link zet naar de site van die amerikaanse potloodtekenares?

Mariska

Berichtdoor Mariska » Do Apr 05, 2007 5:43 pm

De Amerikaanse potloodtekenares heet Alyona Nickelsen. Onder het kopje step-by-step demonstrations vind je 3 verschillende demonstraties van haar werkwijze.
Het oplosmiddel wordt in dit geval gebruikt om de potloodkleuren in elkaar te laten overlopen. Als je genoeg poetst, zouden zelfs de potloodstrepen verdwijnen. Omdat ik geen oplosmiddel in huis had, heb ik hetzelfde spul gekocht dat zij gebruikt. Het is reukloos, maar ik gok dat het net zo aggresief is als alle andere oplosmiddelen.
De appel (3de van boven) op mijn site heb ik volgens haar procedure gemaakt. Op het zwart moet ik nog oefenen ;)
Ik vind het iig een interessante manier van potloodtekenen :)

zither

Berichtdoor zither » Do Apr 05, 2007 7:15 pm

Hebben jullie deze site al eens gezien? Dat is zo ontzettend mooi wat zij met kleurpotloden maakt.

http://www.nicolecaulfield.com/

Mariska

Berichtdoor Mariska » Do Apr 05, 2007 7:32 pm

Haar werken zijn prachtig :)
Zij bevestigt haar werk op een harde ondergrond en vernist het, waardoor het mogelijk is om het zonder lijst op te hangen. Op haar blog (2007; bijna onderaan "Framing without glass") schrijft zij hier een stukje over.

zither

Berichtdoor zither » Do Apr 05, 2007 8:33 pm

Ja, mooi hè? Er zit iets vaags in haar werk, het zijn geen strakke lijnen. En de kleuren zijn ook heel mooi.
Op het Wet Canvas Forum had ik al gelezen dat ze haar werk fixeert en zonder glas ophangt. Het is natuurlijk veel mooier zonder glas en zo te zien hebben de kleuren daar niet onder te lijden.
Durf jij het aan?
Ze heeft ook contact met Alyona Nickelsen gehad (waar jij de link van hebt geplaatst) en die kleurt op masoniet met gesso bewerkt? Begrijp ik dat goed?

Mariska

Berichtdoor Mariska » Do Apr 05, 2007 8:54 pm

zither schreef:Op het Wet Canvas Forum had ik al gelezen dat ze haar werk fixeert en zonder glas ophangt. Het is natuurlijk veel mooier zonder glas en zo te zien hebben de kleuren daar niet onder te lijden.
Durf jij het aan?
Ze heeft ook contact met Alyona Nickelsen gehad (waar jij de link van hebt geplaatst) en die kleurt op masoniet met gesso bewerkt? Begrijp ik dat goed?

Ik ben wel van plan om een potloodtekening een keer op de manier van Nicole Caulfield te bewerken :)
Alyona Nickelsen gebruikt 250grams Stonehenge papier om op te tekenen. Het masoniet (bewerkt met gesso) gebruikt zij als ondergrond om haar werk op te bevestigen. Ik heb nog niet kunnen vinden waarom de ondergrond eerst met gesso bewerkt moet worden, maar ik denk dat het te maken heeft met het feit dat masoniet niet 'archival' is. Ik gok dat op onbewerkt masoniet het papier op den duur vergeelt ...

Terug naar “Vragen over tekeningen/schetsen”