If this is your first visit, be sure to check out the FAQ by clicking the link above. You may have to register before you can post: click the Register link to proceed.

kleurpotloden

Stel hier je vragen over te gebruiken technieken of materialen (potlood, houtskool, pastelkrijt, pentekening etc.) of geef zelf de beste Tips&Tricks.

Moderators: AtelierBrigitte, Mariska, nancy_kelpie, Skarbog, Laikipia

ScorpionGirl

Berichtdoor ScorpionGirl » Ma Aug 28, 2006 8:10 pm

Ik was van plan om me dit jaar eens karisma potloden te kopen want had al van vele gehoord hoe goed die zijn. Maar spijtig genoeg nu dus niet meer te verkrijgen :(
Maar ondertussen heb ik al van mensen die karisma gewoon zijn dat de nieuwe van Derwent bijna of zelfs even goed zijn. Deze nieuwe van Derwent noemt men Soft Colours en ze zouden nog zachter dan de andere kleurpotloden van Derwent zijn. Heb ze wel nog niet in de winkel zien liggen

AtelierBrigitte

Berichtdoor AtelierBrigitte » Vr Sep 01, 2006 12:17 am

Ik heb ze van Derwent inderdaad ook nog niet in de winkel zien liggen (was er ook wel geïnteresseerd in)
Kijk ook eens op mijn site AtelierBrigitte waar ik nu ook een blog bijhou.

---> volg mijn Facebook pagina!
--> Zoë heeft een eigen Facebookpagina!

ScorpionGirl

Berichtdoor ScorpionGirl » Vr Sep 01, 2006 1:55 pm

Ben gisteren nog eens langs geweest in een grote speciaalzaak, maar de nieuwe van Derwent lagen er nog niet. Je kunt het rpoduct wel al bekijken op de site van Derwent

Karel

Berichtdoor Karel » Vr Sep 01, 2006 4:39 pm

in schleiper heb ik ze al vaak zien liggen heel goede en grote winkel, http://www.schleiper.com/ kijk maar is op de site waar ze allemaal zijn in belgie en ook de laagste prijzen met een oranje telefoon

ScorpionGirl

Berichtdoor ScorpionGirl » Za Sep 02, 2006 7:46 pm

Karel schreef:in schleiper heb ik ze al vaak zien liggen heel goede en grote winkel, http://www.schleiper.com/ kijk maar is op de site waar ze allemaal zijn in belgie en ook de laagste prijzen met een oranje telefoon

Het is in Schleiper (Gent) dat ik vaak ga voor mijn spullen, en donderdag pas geweest en de nieuwe van Derwent (Soft Color) hebben ze er nog niet. :(
Ze staan ook niet op de site van Schleiper

Wendy

Berichtdoor Wendy » Vr Dec 29, 2006 9:42 pm

Zelf heb ik nog zo'n grote doos Bruynzeel potloden (50), nooit gebruikt.. Maar wat ik begrijp zijn dat dus 'kinderpotloden' en niet geschikt..? Kan iemand mij het verschil misschien uitleggen? Ik begrijp dat die speciale potloden zachter zijn, en feller van kleur.. Doordat ze zachter zijn kun je ze mengen.. Maar hoe komt dit dan? En waarom is daar zo'n groot verschil in?

AtelierBrigitte

Berichtdoor AtelierBrigitte » Vr Dec 29, 2006 11:38 pm

Het grote verschil zit 'm in het hoeveelheid pigment en de stof waarin het pigment is gemengd. Bruynzeelpotloodjes geven vaak een heel krasserig effect omdat het pigment er niet mooi is ingemengd.
Kijk ook eens op mijn site AtelierBrigitte waar ik nu ook een blog bijhou.

---> volg mijn Facebook pagina!
--> Zoë heeft een eigen Facebookpagina!

Wendy

Berichtdoor Wendy » Za Dec 30, 2006 1:13 am

Wat zit daar dan anders doorheen dan bij de ' betere' potloden?

Bij grafiet bepaald de verhouding grafiet en klei de hardheid, maar hoe zit dat hierbij dan?

Mariska

Berichtdoor Mariska » Zo Dec 31, 2006 5:00 am

Hallo allemaal!

Nieuw hier (nog niet voorgesteld) en vond dit een erg interessant draadje!

Ik denk dat de keuze van je potlood o.a. afhangt van het soort ondergrond dat je graag gebruikt. Zelf werk ik graag op Colourfix papier (beetje schuurpapier-achtig) en daarop vind ik de Derwent Artists erg prettig werken. Derwent Artists zijn relatief harde kleurpotloden, en Colourfix 'lust' graag een potloodje ... Als je een beetje zware hand hebt, dan breng je aardig wat tijd door met de puntenslijper ... Ik heb ook Faber Castell Polychromos, waarmee ik liever werk op Strathmore papier. In de range van professionele kleurpotloden geloof ik niet zo heel erg in 'goed - beter - best', maar dat is geheel persoonlijk.
Wat betreft het verschil in kwaliteit tussen de niet-professionele en de professionele potloden. Ik ben geen expert, maar ik denk dat deze link wel het e.e.a. duidelijk maakt.
http://nl.wikipedia.org/wiki/Kleurpotlood

Groetjes,
Mariska
Klik hier om te zien wat ik maak.

Darkje

Berichtdoor Darkje » Zo Dec 31, 2006 11:02 pm

Ik denk dat ik Van Gogh heb, wel prijzige doos maar echt veel beter! Ik moet zeggen dat toen ik een keertje mee zat te kleuren aan de tafel met m'n kleine broer en zus, ik verfoeide die kleurpotloden zo zwaar :oops: ik ben een kunstluxekip geworden :D

rnld

Berichtdoor rnld » Za Feb 24, 2007 5:42 pm

ik heb laatst bruynzeels gekocht, (uit de nieuwe collectie) en ik heb er tot nu toe nogmaar 1 schets mee gemaakt, maar ik vind ze GE-WEL-DIG :D
ronald

Mariska

Berichtdoor Mariska » Di Mar 13, 2007 1:25 am

Ik heb zowel de Lyra Rembrandt Polycolors als de Faber Castel Polychromos. Die Lyra's zijn idd geweldig :) De FB Polychromos werken ook zalig. Ook heb ik een setje van 24 Prismacolors. Dit zijn heerlijk zachte potloodjes die bij het slijpen nogal eens de neiging hebben om te breken. Daar zijn echter wel allerlei oplossingen voor (elektrische puntenslijper/tafelmodel handpuntenslijper/hobby-mesje).
't Is eigenlijk precies wat nancy_kelpie zegt: zolang je maar geen kinderpotloden koopt ;)

Groetjes,
Mariska
Klik hier om te zien wat ik maak.

mii&manga

Berichtdoor mii&manga » Za Mar 17, 2007 10:54 am

Van Goch werkt super het zijn hele zachte potloden!
Elfjes!!:)

rnld

Berichtdoor rnld » Zo Mar 18, 2007 11:04 am

Faber-Castell,, gigantischgoed!

ik weet niet waar ze allemaal verkocht worden,, maar ik heb gisteren in Groningen een rek gezien met heeeeel veel kleurpotloden van dit merk ;)
ronald

annelies

Berichtdoor annelies » Zo Mar 25, 2007 10:28 pm

Faber-castel is ook een heel goed merk weet ik. Zelf heb ik de soft-color van Derwent, die werken ook heel fijn. Morgen ga ik een workshop kleurpotlood doen, ben benieuwd!!! Ik hoop nog wat tips en tricks te horen. Zo ja, dan kom ik op het forum erop terug.
kijk ook eens op mijn weblog!
het doen is het doel en het resultaat is een cadeautje ...

Terug naar “Vragen over tekeningen/schetsen”