If this is your first visit, be sure to check out the FAQ by clicking the link above. You may have to register before you can post: click the Register link to proceed.

Fixeren pastelpotloden op mi teinte papier?

Stel hier je vragen over te gebruiken technieken of materialen (potlood, houtskool, pastelkrijt, pentekening etc.) of geef zelf de beste Tips&Tricks.

Moderators: AtelierBrigitte, Mariska, nancy_kelpie, Skarbog, Laikipia

Chanda

Fixeren pastelpotloden op mi teinte papier?

Berichtdoor Chanda » Wo Apr 25, 2018 7:02 pm

Hallo medeleden,
Heb een tekening afgerond met pastelpotloden op mi teinte papier.
Als ik deze inlijst is het aan te bevelen om deze te fixeren?

En als ik hem niet inlijst? :???:

Pluis1969

Re: Fixeren pastelpotloden op mi teinte papier?

Berichtdoor Pluis1969 » Wo Apr 25, 2018 7:33 pm

Als je ze inlijst is het niet echt nodig want het zit dan veilig weggewerkt. Zelf doe ik het bijna altijd, vooral als ik ze tussen gladde vellen in de kast leg. Ook als je ze fixeer vind ik ze nog steeds erg kwetsbaar. Als je je hand erover heen haal blijft het vlekken.
Mocht je gaan fixeren doe dan met snelle bewegingen om er een dun laagje per keer overheen te spuiten. Dan heb je de minste kans dat de kleuren flets worden of dat het geheel erg nat word. Beter een paar dunne laagjes dus.

Chanda

Berichtdoor Chanda » Do Apr 26, 2018 8:34 am

Oké,fijn ,dank voor je reactie,Pluis.
Groetjes

Roel Prins

Berichtdoor Roel Prins » Vr Jun 01, 2018 12:49 pm

Hallo Chanda, ik fixeer geen pastel tekeningen. Ik werk ook op mi teintes, maar zodra je fixeert wordt je werk onprettig donker en niet meer om aan te zie . Als je pastel inlijst, moet het ingelijst blijven, na enige tijd kan het wel vasthechten aan het glas. Ook maak ik geen gebruik van passe-partout omdat er dan ruimte tussen tekening en glas is waartussen condens kan onstaan. Je tekening gaat dan bobbelen. Pastel fixeren geeft overigens totaal geen hechting, net alsof je een laag zand wil aflakken.

Roos_

Berichtdoor Roos_ » Vr Jun 01, 2018 4:05 pm

Roel Prins schreef:Ook maak ik geen gebruik van passe-partout omdat er dan ruimte tussen tekening en glas is waartussen condens kan onstaan. Je tekening gaat dan bobbelen.

Dat wist ik niet en heb ik zelf ook gelukkig nog nooit meegemaakt. Maar jij wel dus? Onder wat voor omstandigheden was dat als ik dat mag vragen? Het klinkt namelijk nogal onwenselijk.

ANTONI

Berichtdoor ANTONI » Vr Jun 01, 2018 5:35 pm

Ook ik heb dit nooit meegemaakt. Alles heeft te maken met de conditie waaronder e.e.a. wordt bewaard/opgeslagen.
Bij grote luchtvochtigheid ondervind je ook met werken op doek problemen.
Zorg dus dat je werk onder goede omstandigheden wordt opgeslagen.
Een vrijenblije groet van
ANTONI

http://www.antoni-art.nl

Pluis1969

Berichtdoor Pluis1969 » Vr Jun 01, 2018 11:59 pm

Ik ken de problemen van Roel Prins niet. Heb altijd met mi teintes gewerkt. Ook ingelijst geen bobbels of vocht.

BlackScorpion

Berichtdoor BlackScorpion » Za Jun 02, 2018 7:47 am

Het wordt inderdaad erg donker enzo als je te veel in 1 laag fixeert en je het dus eigenlijk nat maakt met fixeer. Heb ik ook al gehad en de tekening kon de vuilbak in. Maar aks je zoals Pluis zegt met meerdere zeer dunne lagen fixeert, heb je dat niet. Tekening rechtop ergens tegen hangen, dus niet neer leggen, dan van ten minste 20 cm af sprayen (dus niet te dichtbij) zodat het een dunne spray is. Erg licht sprayen en zo 3 lagen ofzo met tussen elke laag 10 minuten wachten ofzo. Er zal altijd pastel blijven afkomen, maar het zal toch iets gefixeerd zijn.

Roel Prins

Berichtdoor Roel Prins » Wo Jun 06, 2018 10:14 pm

Het kan inderdaad zijn dat ik teveel fixeer gebruikte, maar of het fixeren zin heeft betwijfel ik wel. De fixeer ligt uiteindelijk wel op een vrij kwetsbaar laagje pastel, maar nu praat ik wel over softpastel, niet over potloden.

Terug naar “Vragen over tekeningen/schetsen”