If this is your first visit, be sure to check out the FAQ by clicking the link above. You may have to register before you can post: click the Register link to proceed.

Onderschets op zwart papier

Stel hier je vragen over te gebruiken technieken of materialen (potlood, houtskool, pastelkrijt, pentekening etc.) of geef zelf de beste Tips&Tricks.

Moderators: AtelierBrigitte, Mariska, nancy_kelpie, Skarbog, Laikipia

BlackScorpion

Onderschets op zwart papier

Berichtdoor BlackScorpion » Ma Dec 18, 2017 4:36 pm

Hoi iedereen,

Ik ben tegenwoordig veel bezig met op zwart papier te tekenen met pastel. Maar ik heb wat problemen met de ondertekening en raster. Ik kan nog altijd niet zonder raster werken, maar als ik hem met vb. grafietpotlood op het zwart papier zet, blijf je het altijd lichtjes zien na het uitgommen. Dus ben ik benieuwd hoe jullie dat doen. Ik dacht het raster met wit pastel op te zetten, maar dat ga je ook blijven zien op de plekken waar geen tekening komt, niet? Duuuuus, hoe doen jullie het?

Groetjes,
Evy

Pluis1969

Re: Onderschets op zwart papier

Berichtdoor Pluis1969 » Ma Dec 18, 2017 9:15 pm

Ik gebruik geen raster. Maar is het misschien een idee om alleen voor het middelste gedeelte van je tekening een raster neer te zetten? Dan hoef je niks te gummen. Ik zou voor schets en rater zeker geen grafiet nemen. Beetje pech en je blijft die lijnen door je tekening zien. Gebruik dan liever een pastel potlood in de tint die je tekening word. Hoef je niks weg te halen want het valt dan weer weg in je tekening. Scheelt gummen en beschadigen van je papier.

mo

Berichtdoor mo » Za Dec 30, 2017 3:31 pm

Ik ben ook nieuwsgierig naar goede tips. Gebruik met grafiet meestal een raster en dan kan je de lijnen uit gummen. Met pastel maak ik eerst een voorschets op gewoon papier die ik dan met grafiet Carbon papier op het originele papier overzet. Maar op donker papier lukt dat niet.
Facebook mogroen

BlackScorpion

Berichtdoor BlackScorpion » Za Dec 30, 2017 4:42 pm

Ik ben nu bezig met pastel op zwart papier en heb met wit pastelpotlood heeeeel lichtjes een raster opgezet en voorlopig gaat dat eigenlijk best goed! Aangezien ik het heel licht opgezet heb, kan ik het gemakkelijk met een kneedgom uitgommen zonder problemen. Veel beter in ieder geval dan toen ik het met grafiet opzette, want dat bleef ik door de tekening heen beetje zien. Zal binnenkort eens tonen.

Ps. ben stiekum blij te lezen dat jij ook een raster gebruikt :-)

Kyon

Berichtdoor Kyon » Za Dec 30, 2017 8:21 pm

Je hebt ook een soort transferpapier (Saral) met witte kalk. Die zou je ook kunnen gebruiken.

ANTONI

Berichtdoor ANTONI » Ma Jan 01, 2018 12:00 am

Grafiet blijf je idd. altijd zien. Ik gebruik indien het niet anders kan bij ondertekeningen altijd lichte pastel
Een vrijenblije groet van
ANTONI

http://www.antoni-art.nl

BlackScorpion

Berichtdoor BlackScorpion » Di Jan 02, 2018 2:21 pm

Hierbij foto van wit pastel raster.
Gomt heel goed uit met een kneedgum.
Is nu ook voor een pasteltekening.
Maar werkt misschien ook voor grafiet of kleurpotlood?

IMG_20180102_131525.jpg

mo

Berichtdoor mo » Di Jan 02, 2018 7:01 pm

Ziet er goed uit. Bedank voor het laten zien. Welk papier gebruik je?
Facebook mogroen

BlackScorpion

Berichtdoor BlackScorpion » Di Jan 02, 2018 7:44 pm

Normaal voor pastel Mi-Teinte. Ik heb nu wel Pastelmat besteld voor mijn volgende tekening omdat men daar zo vol lof over is.
Maar dit voorbeeldje is op een ongedefinieerd papier in een spiraalschrift (voor tijdens de lunch op werk, haha).

Pluis1969

Berichtdoor Pluis1969 » Di Jan 02, 2018 11:38 pm

Ziet er goed uit.
Bij grafiet weet ik niet of dat werkt. Bij kleurpotlood wel maar moet je wel uitkijken dat je kleurpotlood niet iets oplicht over je pastel lijntje.

BlackScorpion

Berichtdoor BlackScorpion » Wo Jan 03, 2018 8:42 am

Ik gom de lijntjes van het raster voor ik er over ga :)

Pluis1969

Berichtdoor Pluis1969 » Vr Jan 05, 2018 11:07 am

Ik las dat je met een kneedgum weg haald. Heb je er dan geen last van dat het een vettig laagje achterlaat? Zo nee welk merk kneedgum heb jij?

BlackScorpion

Berichtdoor BlackScorpion » Vr Jan 05, 2018 11:52 am

Goh nee, ik heb nog geen negatieve resultaten gemerkt van de kneedgom. Ik gebruik op het moment 2 merken, beide zit de gom in een plastic doosje. De ene is Faber-Castell Art Eraser (gewone grijze), deze heb ik nog maar net om eens te proberen. Is zachter dan mijn andere. De andere is euhm... moet ik thuis eens kijken, ben 't vergeten. Maar die is iets vaster en ook in een doosje. Die gebruik ik al jaren en heel tevreden van.

BlackScorpion

Berichtdoor BlackScorpion » Vr Jan 05, 2018 11:53 am

Maar ik heb er ook al gehad waar ik niet met kon werken, vettig, plakkerig, bleh. Die duiken snel de vuilnisbak in...

Pluis1969

Berichtdoor Pluis1969 » Vr Jan 05, 2018 1:58 pm

Die vette en plakkerige heb ik dus gehad. Die verzieken gelijk je tekening. Ik heb nu een gifgroene, geen idee wat voor merk maar die werkt super met kleurpotlood. Gebruik hem niet voor gummen maar om evt iets op te lichten.

Terug naar “Vragen over tekeningen/schetsen”