If this is your first visit, be sure to check out the FAQ by clicking the link above. You may have to register before you can post: click the Register link to proceed.

Pastel ondergrond

Stel hier je vragen over te gebruiken technieken of materialen (potlood, houtskool, pastelkrijt, pentekening etc.) of geef zelf de beste Tips&Tricks.

Moderators: AtelierBrigitte, Mariska, nancy_kelpie, Skarbog, Laikipia

BlackScorpion

Pastel ondergrond

Berichtdoor BlackScorpion » Vr Sep 29, 2017 2:46 pm

Hoi iedereen,

Ik hoor regelmatig spreken over pastelmat als ondergrond voor pastel. Nu ken ik dit totaal niet, ik kan het hier ook nergens vinden.
En ik vroeg me af, wat zijn jullie ervaringen tussen pastelmat, Mi-Teintes en vb. hot pressed 'gewoon' papier voor pastelpotloden.
Is pastelmat echt zoveel beter dan de anderen? Ik heb Mi-Teintes, hot pressed Arches papier en andere 'gewoon' papier.

Alvast bedankt,
Blacky

Pluis1969

Re: Pastel ondergrond

Berichtdoor Pluis1969 » Vr Sep 29, 2017 8:59 pm

Ik heb MI teintes. Je tekent er heerlijk op maar je tekening blijft kwetsbaar, ook na fixeren.
De andere soorten die je noem ken ik niet. Pas een tekening op velours gemaakt daar blijft je tekening beter op hechten.

mo

Berichtdoor mo » Za Sep 30, 2017 4:29 pm

Ik werk sinds kort op Pastelmat. Als ik het vergelijk met canson mi teintes dan is het grote verschil dat de lichte kleuren makkelijker over de donkere kleuren heen pakken. Het uitvegen en mengen op papier met je vingers is weer lastiger.
Facebook mogroen

Kyon

Berichtdoor Kyon » Za Sep 30, 2017 8:31 pm

En het voordeel van pastelmat is dat het inderdaad heel veel laagjes kan hebben. En je hoeft het niet te fixeren.

Terug naar “Vragen over tekeningen/schetsen”