If this is your first visit, be sure to check out the FAQ by clicking the link above. You may have to register before you can post: click the Register link to proceed.

Welk papier?

Stel hier je vragen over te gebruiken technieken of materialen (potlood, houtskool, pastelkrijt, pentekening etc.) of geef zelf de beste Tips&Tricks.

Moderators: AtelierBrigitte, Mariska, nancy_kelpie, Skarbog, Laikipia

BlackScorpion

Welk papier?

Berichtdoor BlackScorpion » Ma Jun 19, 2017 11:43 am

Hoi,

Ik wil eens horen wat jullie favoriete papier en formaat is om op te werken voor verschillende situaties.
Dus merk / type papier en formaat. Ik heb zelf nog geen favoriet papier, ben nog aan het zoeken.
Daarom wil ik jullie ideeën eens horen.

En qua formaat, ik werk meestal op A4, maar nu valt het me op hoe klein dat eigenlijk is.
Dus wil ik eens horen welk formaat jullie favoriet is om op te werken + om te tonen.

1) grafiet
2) kleurpotlood
3) pastel

Groetjes,
Evy

Sabra

Re: Welk papier?

Berichtdoor Sabra » Ma Jun 19, 2017 2:16 pm

Er zijn zoveel soort papier, maar hier een paar die ik op tafel heb liggen:

Hahnemuhle Quattro, 170 g/m2: ik teken hier graag op. Het heeft een mooie creme tint en een fijne korrel. Het komt in een vierkant formaat, ik heb nu 30x30 cm. Leuk om een keer een ander formaat te proberen.
Canson 1557: Mooi papier, ik heb er een A2 formaat van liggen. Is schetspapier met zn 120 g/m2
Fabriano Accademica: nog zo'n mooi schets blok.
Fabriano Bristol: Ik hou niet zo van Bristol want ik werk beter met een korrel maar het is mooi glad papier, heel geschikt voor veel detail.
Arches Drawing paper: kost wat meer, maar ja wat een mooi papier om op te werken. Je kan er zelfs nog wat gouache bij zetten als het echt donker moet zijn, dat houdt prima op dit paper.
Schut papier is ook super en goed betaalbaar!

Ik heb ook nog een Canson Acryl blok waar ik graag op teken. Dat heeft een papier korrel (geen canvas) en is geprimed. Werkt wonderbaarlijk goed! Verder teken ik ook nog wel veel op fijne korrel waterverf papier.

desiree

Berichtdoor desiree » Di Jun 20, 2017 8:58 am

Mijn favorieten zijn (tot nu toe ;) )
Canson 1557 (als de ondergrond ECHT wit moet zijn!)
Hahnemuehle Quattro. Jammergenoeg is dat niet in spiraalblok
te koop. Het is tevkoop in 25 x 25 cm, 30 x 30 cm en 40 x 40 cm.
En omdat ik wel van vierkant formaat houd heb ik ook een vierkant
dummie schets/tekenboek met mooi (echt!) wit papier van
seawhite of brighton.
Ik heb nog meer soorten in de kast liggen.........maar......die liggen daar :roll: :fwt: :denk: :p

Succes met je zoektocht Evy, en hopelijk wil je je ervaringen delen.
een fijne dag
groetjes
désirée.

Katharina

Berichtdoor Katharina » Di Jun 20, 2017 10:51 am

Ik ben ook nog steeds zoekende. Ik kijk altijd welk materiaal anderen gebruiken en wanneer ik het werk dan erg mooi vind, dan wil ik dat graag zelf uitproberen. Mijn kasten liggen dan ook erg vol met verschillende papiersoorten. Vaak weet ik zelf niet eens meer wat ik heb.
Afhankelijk van mijn onderwerp, kies ik ook meestal mijn materiaal en hoe ik wil werken. Met detail of minder detail, met verschillende technieken gecombineerd, welke blender ga ik gebruiken etc. En afhankelijk daarvan kies ik het papier.
Maar inmiddels heb ik wel voorkeuren:
Pastelmat voor zowel pastel alsook voor kleurpotlood.
Mi teintes wanneer ik schetsmatiger in pastel met weinig lagen wil werken. Papier loopt voor mij te snel vol.
Frabiano technical drawing paper en Strathmore Bristol smooth: voor kleurpotlood en grafiet. Is heel glad, dus heel mooi voor detail en voor vulpotloden en blending technieken.
Fabriano Artistico: voor kleurpotlood in combinatie met eventueel aquarel of airbrush. Zeker wanner ik Zest it gebruik, kies ik voor dit papier omdat ik merk dat de laag dan sneller droogt dan bijvoorbeeld bij het Canson 1557.
Stonehenge Vellum/ Canson 1557: grafiet en kleurpotlood, wanneer ik minder detail en schetsmatiger werk. Kan er wel meer lagen op kwijt

Dat is nu zo ongeveer wat op het moment mijn voorkeur heeft.

Maar het Hahnemuele Quattro ken ik niet, dus dat gaat weer op mijn verlanglijst.

Keuze genoeg, dus veel plezier met uitproberen!!!

BlackScorpion

Berichtdoor BlackScorpion » Di Jun 20, 2017 11:00 am

Alvast bedankt iedereen, duidelijk dat iedereen toch andere voorkeuren heeft.
Dat maakt het moeilijker om 1 soort papier er uit te halen, maar blijf maar posten, altijd interessant!

Katharina:
Die pastelmat heb ik ondertussen ook al zo veel over gehoord, maar vind ik dus nergens hier hè...
Die Fabriano Artistico, kan je daar veel lagen kleurpotlood op kwijt?

Zelf gebruik ik voor pastel meestal Mi Teintes, maar ik twijfel ook of dat het beste is.
Kan ook liggen aan mijn onkunde in pastel, haha, moet dringend er nog eens in oefenen.
Ik gebruik de Mi Teintes ook soms voor kleurpotlood, maar dat komt omdat die papieren de enige in kleur zijn die ik heb.

Verder gebruik ik tegenwoordig voor kleurpotlood en grafiet een wit papier van redelijke dikte, maar ben de naam kwijt.
Maar ben ook hier niet zeker dat die wel geschikt is, daarom dat ik hier eens kom horen.

Katharina

Berichtdoor Katharina » Di Jun 20, 2017 12:14 pm

Pastelmat is bij veel online winkels te koop. Zowel in blokvorm als ook in losse vellen.
Het Artistico papier kan, zeker wanneer je ook nog eens met Zest-it (of natuurlijk ander merk) werkt, tamelijk wat laagjes verdragen.Denk wel meer dan het Canson 1557.
Er zijn veel mensen die heel goed met pastel op Mi Teintes werken. Dus aan het papier zal het niet liggen. Ik denk eerder dat jij, net zoals ik, meer neigen naar meerdere lagen en dan kom je bij Mi Teintes al gauw aan je grenzen. Daar moet je dan rekening mee houden.
Mi teintes voor kleurpotlood heb ik nog niet geprobeerd, maar ik ben ook nog niet zo heel erg lang met kleurpotlood bezig. Zag in mijn zoektocht zelf overigens niemand op mi teintes werken met kleurpotlood. Wel op drafting film. Geen idee wat het is, maar dat wil ik ook gaan proberen.
Maar of papier voor jouw wel of niet geschikt is, is een persoonlijke smaak. Wat voor mij prima werkt, werkt voor een ander niet. Dus het is en blijft een kwestie van uitproberen. Daarom is het ook zo leuk!

BlackScorpion

Berichtdoor BlackScorpion » Wo Jun 21, 2017 8:14 am

Hieronder heb ik een overzichtje van wat er nu gemeld is hierboven.
Feel free om dit nog aan te vullen!!

1) welk papier is echt jullie beste papier uit deze lijst voor schetsen / grafiet / kleurpotlood / pastel?
2) welk formaat verkiezen jullie: A5, A4, A3, A2, ... ?

Mijn uiteindelijke doel is om dieren te tekenen, zowel wilde als huisdieren.
Misschien met in de toekomst de mogelijkheid om voor mensen hun huisdieren te kunnen tekenen.
A4 lijkt me misschien wat klein, zou A3 dan beter zijn? Echt té groot werk ik niet graag met.
Laatst gewijzigd door BlackScorpion op Wo Jun 21, 2017 9:38 am, 1 keer totaal gewijzigd.

Katharina

Berichtdoor Katharina » Wo Jun 21, 2017 9:20 am

Ik heb niet 1 vast formaat waarop ik werk.
Voor grafiet en kleurpotlood, varieer ik van A5 tot maximaal 40x40 cm.
Pastel meestal 30x40 cm. Maar ook daar varieer ik regelmatig. Ik vind 20x20 en 30x30 en 40x40 en 50x50 ook heel erg leuk.
(vandaar ook dat ik dat Hahnemule Quattro wel interressant vind :fwt: )

Ik kijk naar mijn onderwerp en sommige onderwerpen vind ik klein heel erg leuk, terwijl ik voor andere onderwerpen toch echt wel een beetje formaat wil hebben. Ik vind het leuk om te variëren.

BlackScorpion

Berichtdoor BlackScorpion » Wo Jun 21, 2017 9:39 am

Hieronder heb ik een overzichtje van wat er nu gemeld is hierboven.
Feel free om dit nog aan te vullen!!

1) welk papier is echt jullie beste papier uit deze lijst voor schetsen / grafiet / kleurpotlood / pastel?
2) welk formaat verkiezen jullie: A5, A4, A3, A2, ... ?

Mijn uiteindelijke doel is om dieren te tekenen, zowel wilde als huisdieren.
Misschien met in de toekomst de mogelijkheid om voor mensen hun huisdieren te kunnen tekenen.
A4 lijkt me misschien wat klein, zou A3 dan beter zijn? Echt té groot werk ik niet graag met.

SCHETSEN
Canson 1557
Caonson Mi Teintes
Fabriano Accedemica
Seawhite of Brighton

GRAFIET
Arches Drawing Paper
Canson 1557
Canson Acryl
Fabriano Bristol
Fabriano Technical Drawing Paper
Hahnemuhle Quattro
Stonehenge Vellum
Strathmore Bristol Smooth

KLEURPOTLOOD
Arches Drawing Paper
Canson 1557
Canson Acryl
Caonson Mi Teintes
Fabriano Artistico
Fabriano Technical Drawing Paper
Hahnemuhle Quattro
Pastelmat
Stonehenge Vellum
Strathmore Bristol Smooth

PASTEL
Canson Acryl
Caonson Mi Teintes
Hahnemuhle Quattro
Pastelmat

BlackScorpion

Berichtdoor BlackScorpion » Wo Jun 21, 2017 10:57 am

Ik hoor vaak de Fabriano Artistico voorbijkomen (hier en in tutorials).
Maar in de winkel hier zijn 2 soorten: fijn en grof.
Wat is het beste voor kleurpotloden alsook grafiet?
In een tutorial spraken ze van de hot pressed, dat is de fijne (denk ik)?

En gebruiken jullie dan aparte vellen of een 4-zijdig-gelijmd blok?

desiree

Berichtdoor desiree » Wo Jun 21, 2017 1:22 pm

Voor mij persoonlijk werken aparte losse vellen niet :denk: want
ik ben nogal rigoreus met schetsen en tekeningen doneren aan de oudpapier bak :x :waste:
En om bladzijden uit mijn dummie te scheuren.......... :no: :no: :no:
Als ik een "serieuze" tekening maak doe ik dat het liefst in een spiraalblok.
Dan blijft het i.i.g. bij elkaar (tot ik het weggeef ;) )
Het formaat is het liefst vierkant of A3/A4.
een fijne dag
groetjes
désirée.

Katharina

Berichtdoor Katharina » Wo Jun 21, 2017 2:40 pm

Het Artistico papier van Fabriano is het Hot Pressed. Grana Satinata, extra white. 300gr.
(dat heb ik tenminste in mijn tekenlade kastje liggen).
Het is een fijn papier, niet grof.
Ik gebruik beide, zowel losse vellen, Pastelmat en Mi Teintes, Steinbach, Hahnemule aquarelpapier.
En blokken. Van alles wat.
Ik vind beide fijn werken.
Maar ik span elk papier altijd op een plank op, dus werk altijd op losse vellen. Dat werkt voor mij prettiger dan van een blok werken.

BlackScorpion

Berichtdoor BlackScorpion » Wo Jun 21, 2017 2:49 pm

Oei... die Satinata hebben ze dus niet in de winkels hier.
Dan wordt dat online bestellen, of zou de 'gewone' fijne (cold pressed) ook goed werken voor kleurpotlood?
Of is de hot pressed toch beter aan te raden?

Heb al wel gezien dat het geen goedkoop papier is.
Vraag me af of ik er nu al in zou investeren of eerst op iets goedkoper papier zou blijven werken tot ik mezelf wat 'beter' vind?

Ik werk ook wel altijd op losse papieren, maar koop ik blok en haal dan een papier er af.
Zal eens moeten zien wat nu eigenlijk het goedkoopste is, in blok of los, aangezien ik ze toch los maak.

Edit: de maat die ik wil (rond A3 bestaat niet in los, dus sowieso wordt het een blok.
En moest ik losse vellen zelf snijden, kom ik te groot of te klein uit.

Pluis1969

Berichtdoor Pluis1969 » Do Jun 22, 2017 8:20 am

Ik gebruik om te schetsen een goedkoop pak printerpapier vd lidl of action ofzo.
Voor kleurpotlood en grafiet Canson 1557 en Canson MI Teintes (achterkant)
Voor kleurpotlood in combinatie met aquarel potlood Canson montval.
Voor pastel Canson MI Teintes hoewel ik na lange tijd hier weer eens mee gewerkt heb en niet meer zo stuk ben van deze combi. Want ik vind het best kwetsbaar je veegt het zo weg of op plekker waar je het niet wilt hebben als je niet uit kijkt. Ik leg er wel altijd een glad vel op onder mijn hand om dit tegen te gaan als ik bezig ben. Ik spuit het na afloop of tussendoor ook in maar het blijft oppassen tot het ingelijst is. Ik zit al een beetje te kijken voor ander papier. Ik zie geregeld Canson touch en hahnemuller velours voorbij komen
Ik heb nog wel meer soorten papier liggen die ik gebruik, maar die ik net noemde gebruik ik het liefst.
Voor beestjes maakt het niet zoveel uit vind ik of je een fijne of grove korrel gebruik. De grove Kan wel meehelpen voor de vacht. Maar zoals al eerder vermeld word, het is echt smaak verschillend. Kijk voor jezelf eerst of je glad of met korrel prettig vind, anders heb je voor je het weet een berg papier in de kast liggen die je niet meer ga gebruiken.

Janneke Booister

Berichtdoor Janneke Booister » Do Jun 29, 2017 3:51 pm

Hot Pressed en Cold Pressed zijn aanduidingen voor aquarelpapier. Zo ken ik ze tenminste. Ik gebruik Cold Pressed (CP of NOT) voor mijn aquarellen.
CP is licht gestructureerd, maar als ik er heel precies iets kleins op wil tekenen om dat dan later te schilderen lukt dat niet altijd (lees: meestal niet)
HP is glad papier wat veel wordt gebruikt door aquarellisten die eerst een pentekening maken en die dan 'inkleuren'. (of andersom, na de kleur pas de structuur accentueren met inkt)

Als je wilt tekenen - met potlood werken dus - zou je vooral de HP (Hot Pressed) moeten gebruiken.
En gebruik als je dat wilt lekker een groter vel, je kunt later altijd de stukken die je niet gebruikt wegwerken als je inlijst, je kunt geen papier 'eraan breien' als je tekening groter is dan je vel papier :D
ik heb een nieuwe website: www.jannekesatelier.webs.com

Terug naar “Vragen over tekeningen/schetsen”