If this is your first visit, be sure to check out the FAQ by clicking the link above. You may have to register before you can post: click the Register link to proceed.

iets om potloden te blenden.

Stel hier je vragen over te gebruiken technieken of materialen (potlood, houtskool, pastelkrijt, pentekening etc.) of geef zelf de beste Tips&Tricks.

Moderators: AtelierBrigitte, Mariska, nancy_kelpie, Skarbog, Laikipia

art-tastic1997

iets om potloden te blenden.

Berichtdoor art-tastic1997 » Ma Mei 29, 2017 7:32 pm

haaai, ik zoek iets (niet al te duur) om potloden te blenden geen blendstomp ofzo, maar iets van monalisa odorless paint thinner, het moet iets zijn dus kleurpotloden uit te 'vegen'.. ik weet alleen niet wat goed is voor potlood en papier :oops:.
ik dacht misschien kunnen jullie helpen? :denk:

BlackScorpion

Re: iets om potloden te blenden.

Berichtdoor BlackScorpion » Ma Mei 29, 2017 8:07 pm

Ik heb nu van Zest-it de pencil blend / paint diluter and brush cleaner (naar het schijnt hetzelfde product, maar niet alle winkels hebben de pencil blend maar wel de paint diluter). Erg aangename geur en iets minder kwalijk dan anderen. Hiervoor had ik Sansodor, maar zeker in huis pakte dat op mijn adem. De Zest-it ruikt (voor mij) aangenaam en pakt niet op mijn adem.

desiree

Berichtdoor desiree » Zo Sep 24, 2017 9:34 am

Hoi allebei (allemaal)

Mijn vraag is..............hoe gaat het met jullie "geblend"?
Bevalt de Zest it of gebruiken jullie het niet, of inmiddels iets
anders.
Ik zag dat er (alweer) iets nieuws te koop is om kl.potloden mee
te blenden. Een soort poeder en ik zal even zoeken hoe het heet......... :denk:

:) gevonden
"Brush and pencil colored pencil blending powder"

Kent iemand dit? En heeft iemand hier ervaring mee?
een fijne dag
groetjes
désirée.

Katharina

Berichtdoor Katharina » Zo Sep 24, 2017 4:54 pm

Ik gebruik allebei, zest it en de poederblender.
Afhankelijk van onderwerp bepaal ik op welk papier ik wil gaan werken en dat bepaalt dan ook tevens of ik überhaupt een blender wil gaan gebruiken en tevens voor welke blender ik ga kiezen of de zest-it of de poederbelender. Ik zelf gebruik ze niet door elkaar.

desiree

Berichtdoor desiree » Ma Sep 25, 2017 7:40 am

Hoi Katharina.
Bedankt voor je antwoord.
Nu zie ik dat er ook allemaal speciale verdere dingen erbij gekocht kunnen/moeten worden.
Zoals een bus fixeermiddel.
Zou dat echt "noodzakelijk" zijn, want dan wordt het wel een behoorlijk prijzig "grapje".
een fijne dag
groetjes
désirée.

Pluis1969

Berichtdoor Pluis1969 » Ma Sep 25, 2017 8:20 am

Ik heb wel eens ergens gelezen dat je ook met babyolie kan blenden. Heb het zelf nooit geprobeerd omdat ik het niet in huis heb. Met terpentine gaat het erg stinken en je kleur word minder. Ik gebruik soms van talens "oudorless mineral spirits" en dat werkt goed. Ik weet niet wat het verschil is met zesst it.
Een blender in potloodvorm werkt ook goed, blenden met bijv een tint lichter werkt ook goed. Maar wil je grote stappen maken dan zou ik voor een kwastje met tinner kiezen.
Zelf fixeer ik kleurpotlood nooit, ik weet niet wat dat op de lange termijn doet met je tekening. Of de wax er dan op komt te liggen of dat het wit uitslaat enz.... Vind ik dan toch weer zonde vh werk.
Gebruik wel stevig papier als je ga blenden anders gaat het bobbelen.

Katharina

Berichtdoor Katharina » Ma Sep 25, 2017 9:48 am

desiree schreef:Hoi Katharina.
Bedankt voor je antwoord.
Nu zie ik dat er ook allemaal speciale verdere dingen erbij gekocht kunnen/moeten worden.
Zoals een bus fixeermiddel.
Zou dat echt "noodzakelijk" zijn, want dan wordt het wel een behoorlijk prijzig "grapje".

Je moet kopen waar je zelf het nut van inziet.
Ik heb de Texture fixative wel gekocht en bemerkte dat in combinatie met het gebruik van de poeder dit toch wel prettig werkt. Waar ik een verzadiging bemerkte van het papier en ik de pigment weer heen en weer duwen kon, de texture eroverheen gezet en ik kon op de lagen werken alsof het weer de eerste was. De onderste lagen zijn geisoleerd. Of je er ook een andere fixatief voor kan gebruiken, geen idee. Misschien gewoon uitproberen.
Ik gebruikte nooit fixatief, dus heb deze mee bestelt. (Ik heb overigens wel de hele set en ook al alles gebruikt :angel: )

Terug naar “Vragen over tekeningen/schetsen”