If this is your first visit, be sure to check out the FAQ by clicking the link above. You may have to register before you can post: click the Register link to proceed.

Welke kleurpotloden?

Stel hier je vragen over te gebruiken technieken of materialen (potlood, houtskool, pastelkrijt, pentekening etc.) of geef zelf de beste Tips&Tricks.

Moderators: AtelierBrigitte, Mariska, nancy_kelpie, Skarbog, Laikipia

BlackScorpion

Welke kleurpotloden?

Berichtdoor BlackScorpion » Zo Apr 16, 2017 12:01 pm

Hoi,

Na het zien van zoveel mooie tekeningen in kleurpotlood, zou ik me er ook eens aan willen wagen. Maar om te voorkomen miskopen te doen, wil ik eens horen welke jullie aanraden. Welk merk / type en hoeveel kleuren om te beginnen.

Ik dacht dat pastel me lag en had direct een doos van 72 pastelpotloden gekocht. Nu lijkt het of pastel me niet ligt en nu staat die doos daar. Dus wil ik niet dezelfde fout begaan en ineens zoveel kopen. Dus met hoeveel kleurpotloden minimum kan je al mooie tekeningen maken van dieren vb.?

Oh ja, enige tips van boeken of YouTuber om te leren tekenen met kleurpotlood?

Alvast bedankt!

desiree

Re: Welke kleurpotloden?

Berichtdoor desiree » Zo Apr 16, 2017 12:35 pm

Hoi Evy,

Ik kan alleen maar mijn eigenervaringen met kl.potloden vertellen.
Mij kleurpotloden zijn van Faber-castell de polychromos en je kunt ze als je dat wilt of nodig vindt :p
per stuk (bij)kopen. Ook zijn er van die doosjes te koop en volgens mij varieert dat van 12 tot 100zoveel.
Mijn ervaring met deze kleurpotloden is dat je ze mooi scherp kunt slijpen, ze niet snel breken en (voor mij) zijn ze niet te zacht.
Ook kun je er goed laagje over laagje mee kleuren waardoor je de kleuren mooi kunt mengen.
Je zou natuurlijk ook eerst een paar losse kleuren kunnen kopen en proberen.
Jammer is dat altijd hè als je denkt dat het materiaal je gaat "liggen" en het dan weer ongebruikt in de kast komt te liggen............. :x heel herkenbaar.

Volgens mij zijn hier op het forum meer mensen die met deze kleurpotloden werken.

Succes met je zoektocht en ontdekken of je het leuk materiaal vindt.
een fijne dag
groetjes
désirée.

Katharina

Berichtdoor Katharina » Zo Apr 16, 2017 1:35 pm

Ik heb nog niet zo heel veel ervaring omdat ik er pas dit jaar serieus ermee begonnen ben.
Ik had een setje Faber Castell cadeau gekregen en nu een aantal oefeningen verder, kan ik zeggen dat ik er graag mee werk. Had in het begin wel problemen, maar dat was omdat ik er geen ervaring mee had en het heel anders werkt als pastel ;) . Dus gewoon begonnen en veel oefenen.
Zoals Desiree al zegt: je kan ze goed scherp slijpen dus mooi hele dunne lijnen zetten.
Ze zijn goed te slijpen zonder dat er steeds punten afbreken en idd je kan goed in laagjes werken.
Laat zich ook mooi blenden.
Ik heb sinds kort ook Luminance van Caran d'Ache erbij. Deze zijn zachter en blenden ook heel mooi en hebben een hele mooi kleurintensiviteit.
Ik had een paar losse gekocht om te testen. Voor detail echter, neem ik de Faber Castell, want dan vind ik persoonlijk de luminance te zacht en krijg ik niet zo'n scherpe punt.
Beide soorten kun je los kopen, dus heb je de mogelijkheid een kleursetje zelf samen te stellen en gewoon uit proberen.

Veel plezier! :)

Pluis1969

Berichtdoor Pluis1969 » Ma Apr 17, 2017 9:38 am

Ik heb een goedkope doos van bruynzeel liggen en vind die waardeloos, je moet daar hard op drukken wil je wat kleur zien.
Ik heb ook de faber castell-polychromos en kan je precies hetzelfde vertellen als Desiree. :) ik ben er meer dan tevreden over. Ik heb veel met pastel gewerkt en dat is inderdaad niet te vergelijken met het werken met kleurpotlood. Je moet van te voren wel al bedenken hoe je het wilt hebben. Een donkere kleur kan je niet meer licht maken en dat kan met pastel weer wel. Maar ik vind dat juist een uitdaging. Succes met je zoektocht.
O ja, bij sommige hobbywinkels kan je de potloden even uitproberen. Dan kan je al voelen hoe ze in de hand liggen en kleur afgeven.

BlackScorpion

Berichtdoor BlackScorpion » Ma Apr 17, 2017 10:39 am

Alvast bedankt allemaal!

Als ik een set koop, boeveel kleuren raden jullie aan?
Is een set van 36 stuks al voldoende om dieren te tekenen?
Of raden jullie toch aan om er meer te kopen?

AtelierBrigitte

Berichtdoor AtelierBrigitte » Ma Apr 17, 2017 9:43 pm

Als je nu al weet welke onderwerpen je wilt gaan tekenen, zou je misschien kunnen overwegen om losse potloden te kopen. Want in die standaardsetjes zitten altijd kleuren die je nooit gebruikt, zoals van dat knalgroen of bepaalde paars/roodkleuren. Wanneer je voornamelijk dieren wilt gaan tekenen, zou je alleen de natuurtinten kunnen kopen. Dan betaal je misschien per potlood ietsje meer, maar je hebt dan wel potloden waar je allemaal wat aan hebt.
Kijk ook eens op mijn site AtelierBrigitte waar ik nu ook een blog bijhou.

---> volg mijn Facebook pagina!
--> Zoë heeft een eigen Facebookpagina!

desiree

Berichtdoor desiree » Di Apr 18, 2017 7:26 am

Hele goede tip Brigitte! :thumbs:
Hier zijn ook (te!) veel kleuren die ik niet gebruik. :fwt:
een fijne dag
groetjes
désirée.

BlackScorpion

Berichtdoor BlackScorpion » Di Apr 18, 2017 10:54 am

Enig idee welke kleuren ik dan best koop? Ik weet dat niet zo op voorhand eigenlijk...
Ik wil graag dieren tekenen, maar welke dieren weet ik ook niet echt op voorhand.
Katten (verschillende soorten en dus kleuren van katten), tijgers, slangen, vlinders, honden, vogels, blablabla tekenen...

Oh wat ben ik moeilijk!!!

desiree

Berichtdoor desiree » Di Apr 18, 2017 11:23 am

Persoonlijk zou ik dan eerst verschillende bruin/grijs/terra/oker-achtige kleuren kopen, maar het makkelijkste is om naar een winkel te gaan en daar goed te kijken.
een fijne dag
groetjes
désirée.

LeesaJohnson

Berichtdoor LeesaJohnson » Di Apr 18, 2017 1:18 pm

crayons Faber-Castell

BlackScorpion

Berichtdoor BlackScorpion » Di Apr 18, 2017 3:58 pm

Ik heb toch maar tegendraad gedaan en heb een setje van 36 stuks Polychromos besteld. Als er kleuren tussen zitten die ik echt helemaal niet gebruik, kan ik die wel aan mijn moeder kwijt (die doet van die boekjes met kleur-zoekplaten van Denksport). En dan kan ik later zien welke kleuren ik meer nodig heb of welke ik nog mis en die bijkopen. Maar ik dacht, buiten paars, denk ik dat ik alle kleuren wel ga kunnen gebruiken, gaande van een hond, kat, paard tot een slang, tijger, vlinder, etc. En over tijgers gesproken, heb ik een boekje bij besteld over tijgers tekenen met kleurpotloden. Aangezien het maar 1 onderwerp is (tijgers), hoop ik dat er meer gedetailleerde uitleg en tips enzo zullen instaan dan in een boek dat meerdere onderwerpen behandeld. Spijtig genoeg was het boek wel niet op voorraad en leveren ze alles samen, waardoor ik een weekje of 2 zal moeten wachten op mijn kleurtjes.

Qua blenden van de kleuren, kan je dit met de witte Polychromos of is een echt blendpotlood zoals van Caran Dache toch beter? En hoe gebruik je dat precies (waarom, hoe, etc)?

BlackScorpion

Berichtdoor BlackScorpion » Wo Apr 19, 2017 9:32 am

Ik heb gelezen over Zest-It om kleurpotlood te blenden.
Hoe gebruik je dit en is dit dan zest-it oil paint dilutant?

Katharina

Berichtdoor Katharina » Wo Apr 19, 2017 9:44 am

Ik gebruik Zest-it om de lagen te blenden. Vooral de basislagen.
Ik heb van Martinus begrepen dat Gamsol en Zest-it dezelfde werking hebben. Gamsol ken ik niet.
Op mijn flesje staat: Pencil blend. Of dit dan dezelfde is als de oil paint dilutant? Geen idee.
Ik gebruik het zowel met een doezelaar als ook met een kwastje.
Daarnaast gebruik ik inderdaad ook gewoon de potloden zelf om te blenden en ik heb de Derwent blender.
(zit samen met een Burnisher verpakt en die is ook wel handig).

BlackScorpion

Berichtdoor BlackScorpion » Wo Apr 19, 2017 10:01 am

Na wat opzoeken is het niet de oil paint dilutant, maar de pencil blend hebben ze niet hier in de buurt (zelfs niet verder uit de buurt).
Ik denk dat ik de Caran Dache full blender ga kopen, dat is het enige dat ze in de nabije buurt lijken te hebben dat kan werken.

Is de Derwent blender zowat gelijk aan de Caran Dache blender?
De Derwent moet ik weer bestellen en de Caran Dache kan ik (DENK ik) hier in de winkel kopen.

Katharina

Berichtdoor Katharina » Wo Apr 19, 2017 10:34 am

Ik heb een proefje gemaakt. Gewoon voor het idee.

De twee meest rechts, zijn met Zest-it, dus 1x met doezelaar en 1x met kwastje.
Ik heb twee laagjes caran d#ache potlood lichtjes erop gezet.

Afbeelding[/URL]

Sorry voor de slechte kwaliteit, maar moest even snel tussendoor :)

Terug naar “Vragen over tekeningen/schetsen”