If this is your first visit, be sure to check out the FAQ by clicking the link above. You may have to register before you can post: click the Register link to proceed.

Papiermaat

Stel hier je vragen over te gebruiken technieken of materialen (potlood, houtskool, pastelkrijt, pentekening etc.) of geef zelf de beste Tips&Tricks.

Moderators: AtelierBrigitte, Mariska, nancy_kelpie, Skarbog, Laikipia

simoon

Papiermaat

Berichtdoor simoon » Di Mar 14, 2017 10:51 am

Hallo,

Tijdens mijn zoektocht naar papier is het mij opgevallen dat bij een hoop papiermerken de maten afwijken van een normaal A4 of A3 enz.
Vaak is het papier net een paar cm groter, zelf heb ik nu papier met de maten: 22.9 x 30,5 cm.
En ik vraag me nu dus af of hier een reden voor is?

:bye:
Simone
Het leven is als tekenen zonder gum

Joris van Puffelen

Re: Papiermaat

Berichtdoor Joris van Puffelen » Di Mar 14, 2017 7:22 pm

Er zijn behalve de A-reeks meer reeksen. B is de bekendste. Vroeger waren ook folio en kwarto veel in gebruik, maar er zijn er meer. Onder "papierformaten" vind je heel veel informatie op Wikipedia.

AtelierBrigitte

Berichtdoor AtelierBrigitte » Do Mar 16, 2017 9:52 pm

De 22.9 x 30,5 zit niet in de B-reeks, maar zal waarschijnlijk een afgeleide zijn van de Amerikaanse maten. Het komt namelijk heel erg dicht bij 9 x 12 inch.
Kijk ook eens op mijn site AtelierBrigitte waar ik nu ook een blog bijhou.

---> volg mijn Facebook pagina!
--> Zoë heeft een eigen Facebookpagina!

simoon

Berichtdoor simoon » Vr Mar 17, 2017 9:50 am

Het is inderdaad ook papier uit de usa. Ik heb nog wat op google rondgesnuft en het lijkt op C4.
Maar ik vind het nog raar dat heel veel papiermaten afwijken van een normaal A4, omdat toch de meeste lijsten en mappen enz. A4 zijn.
Het leven is als tekenen zonder gum

Terug naar “Vragen over tekeningen/schetsen”