If this is your first visit, be sure to check out the FAQ by clicking the link above. You may have to register before you can post: click the Register link to proceed.

Help: welke soort krijt/wasco/..?

Stel hier je vragen over te gebruiken technieken of materialen (potlood, houtskool, pastelkrijt, pentekening etc.) of geef zelf de beste Tips&Tricks.

Moderators: AtelierBrigitte, Mariska, nancy_kelpie, Skarbog, Laikipia

Zeebeer

Help: welke soort krijt/wasco/..?

Berichtdoor Zeebeer » Zo Mar 05, 2017 11:36 am

Hoi iedereen! Ik heb dringend jullie hulp nodig :-)

Ik ben onlangs verhuisd en ben enkele HEEL oude tekeningen tegengekomen van mijn overleden grootvader. Mijn grootmoeder is binnenkort jarig en ik zou haar heel graag verrassen door de tekeningen in te kaderen. Ik heb echter geen idee of het met een soort krijt, wasco, ... is getekend. Ik heb al wat opgezocht en toen heb ik ergens gelezen dat het niet aangeraden wordt om de tekeningen in te kaderen, doordat ze dan kan gaan vervagen. Ik zie het echter ook niet zitten om er bijv. met een soort vasthoudende spray op te zitten want ik wil ze echt niet onopzettelijk vernielen. Kan iemand me eventueel vertellen of deze tekeningen met wasco, krijt, ... zijn gemaakt en of inkaderen wel een goed idee is? Zo ja, zijn er bepaalde speciale kaders hiervoor, enzovoort.

Ik zou jullie enorm dankbaar zijn als jullie me zouden kunnen helpen!

Afbeelding

Mariska

Re: Help: welke soort krijt/wasco/..?

Berichtdoor Mariska » Ma Mar 06, 2017 12:15 am

Los van waar de tekening mee gemaakt is (ik kan je plaatje niet zien), je kan er een passe partout omheen laten maken, en dat geheel (tekening en passe partout) in een lijst. Je kan zelfs een dubbele passe partout doen. De dikte van de passe partout is de afstand tussen de tekening en het glas. Er bestaat ook zoiets als afstandhouders. Die kan je gebruiken i.p.v. een passe partout. Die zitten in de randen van de lijst, tussen het glas en de tekening.
Ik zou de tekeningen sowieso niet op een plek hangen waar de zon het huis in schijnt. Zeker omdat je niet zeker bent van de kwaliteit van het medium en de ondergrond.
Klik hier om te zien wat ik maak.

Zeebeer

Berichtdoor Zeebeer » Di Mar 07, 2017 4:38 pm

Mariska schreef:Los van waar de tekening mee gemaakt is (ik kan je plaatje niet zien), je kan er een passe partout omheen laten maken, en dat geheel (tekening en passe partout) in een lijst. Je kan zelfs een dubbele passe partout doen. De dikte van de passe partout is de afstand tussen de tekening en het glas. Er bestaat ook zoiets als afstandhouders. Die kan je gebruiken i.p.v. een passe partout. Die zitten in de randen van de lijst, tussen het glas en de tekening.
Ik zou de tekeningen sowieso niet op een plek hangen waar de zon het huis in schijnt. Zeker omdat je niet zeker bent van de kwaliteit van het medium en de ondergrond.

Ik kom net van de speciaalzaak voor inlijstingen en heb beide tekeningen laten inlijsten! Enorm bedankt alleszins voor de info, ik zal het alleszins niet op een zonnige plaats hangen :D het is een mooie passe partout met een blauw randje aan de binnenkant en een blauwe lijst geworden voor deze op de foto! De andere is een soort van bruin/bronzen lijst met passe partout geworden :-) Kwam wel op 70 euro/stuk *slik* maar het zeker waard.

Pluis1969

Berichtdoor Pluis1969 » Di Mar 07, 2017 8:19 pm

Dat is een heel mooi kado.
Krijgen we het resultaat ook te zien?

Zeebeer

Berichtdoor Zeebeer » Vr Mar 10, 2017 5:36 pm

Pluis1969 schreef:Dat is een heel mooi kado.
Krijgen we het resultaat ook te zien?

Zeker en vast! Volgende week zaterdag mag ik het afhalen en op zondag geef ik het aan mijn grootmoeder cadeau, dus dan zal ik er een paar foto's van nemen. Nog een weekje geduld dus :cheer1:

Terug naar “Vragen over tekeningen/schetsen”