If this is your first visit, be sure to check out the FAQ by clicking the link above. You may have to register before you can post: click the Register link to proceed.

Houtskooltekening herstellen

Stel hier je vragen over te gebruiken technieken of materialen (potlood, houtskool, pastelkrijt, pentekening etc.) of geef zelf de beste Tips&Tricks.

Moderators: AtelierBrigitte, Mariska, nancy_kelpie, Skarbog, Laikipia

guido b

Houtskooltekening herstellen

Berichtdoor guido b » Za Feb 11, 2017 12:21 am

Hallo,
Hieronder een houtskool tekening van mijn grootouders (+- 1925). Ooit werden er onderaan 2 fotootjes opgekleefd, ik kon deze zonder al te veel schade verwijderen en de lijm er netjes afschrapen, dit is waar je de twee witte vlakken ziet. Ik wil dit nu inkleuren met houtskool.
Door het afschrapen en vermoedelijk ook door ingedrongen lijm, is het papier er zeer glad geworden waardoor de houtskool er onvoldoende dekt, de rechtse kant is het resultaat, links is nog niet behandeld.
Iemand een idee hoe ik de houtskool beter kan laten dekken of een ander materiaal waar het wel mee lukt?
Bedankt.
Guido
Afbeelding

Pluis1969

Re: Houtskooltekening herstellen

Berichtdoor Pluis1969 » Za Feb 11, 2017 12:29 pm

Leuk dat je dit nog hebt. Ik zou helemaal niet aan deze foto gaan prutsen, ik zou als de dood zijn dat het alleen maar lelijker wordt. Kan je hem niet inscannen en met een fotobewerkingsprogrammaatje bewerken?
Dan hou je de foto origineel en heb je een mooie kopie.

richard

Berichtdoor richard » Do Feb 16, 2017 9:28 pm

Pluis1969 schreef:Leuk dat je dit nog hebt. Ik zou helemaal niet aan deze foto gaan prutsen,
Ook mijn idee. Meestal wordt zo'n tekening er niet beter op en deze beschadiging lijkt me niet echt storend en hoort eigenlijk bij de geschiedenis van het portret.

ANTONI

Berichtdoor ANTONI » Za Feb 18, 2017 11:38 pm

Leuke foto. Nee daar moet je niets meer aan doen. Het wordt er niet mooier op.
Een vrijenblije groet van
ANTONI

http://www.antoni-art.nl

LeesaJohnson

Berichtdoor LeesaJohnson » Vr Mar 17, 2017 1:17 pm

Hi there,
You have a nice portrait of your grandparents and I think that you should keep it as it is. No need to change its originality.

Terug naar “Vragen over tekeningen/schetsen”