If this is your first visit, be sure to check out the FAQ by clicking the link above. You may have to register before you can post: click the Register link to proceed.

Portret-Met een raster tekenen

Stel hier je vragen over te gebruiken technieken of materialen (potlood, houtskool, pastelkrijt, pentekening etc.) of geef zelf de beste Tips&Tricks.

Moderators: AtelierBrigitte, Mariska, nancy_kelpie, Skarbog, Laikipia

Osumi

Portret-Met een raster tekenen

Berichtdoor Osumi » Do Jan 12, 2017 8:13 pm

Ik ben momenteel bezig aan een portret tekening van mijn beide ouders die ik op mijn vaders verjaardag cadeau wil doen, ik ben nog maar net aan het portrettekenen en vind eerlijk gezegd dat het aardig lukt, ik heb zeker nog veel te leren daarom ga ik oefenen en nog eens oefenen en kijken. Intussen heb ik al wat door hoe het menselijk hoofd in elkaar zit. Ik zette de portret van mijn moeder op een fb pagina. Ik kreeg er de tips met een raster te werken of te doortekenen, het is het eindresultaat dat telt.. Maar k wil een portret tekenen, geen foto handmatig kopiëren. Ik vind dat het voldoening geeft om uit de hand te tekenen. Hoe tekenen jullie?

richard

Re: Portret-Met een raster tekenen

Berichtdoor richard » Do Jan 12, 2017 11:26 pm

Ik schilder, maar als verhoudingen een belangrijke rol spelen zoals een portret gebruik ik ook een raster. Dat is overigens helemaal geen schande. De oude meesters gebruikten ook allerlei hulpmiddelen om nauwkeurig te werken, tekenrasters of zelfs een camera obscura.
Maar oefenen door goed kijken en de verhoudingen juist op papier te krijgen maakt je natuurlijk wel vrijer en geeft ook meer spontaniteit in het werk. Probeer een goede balans te vinden.

ANTONI

Berichtdoor ANTONI » Do Jan 12, 2017 11:28 pm

Je gaat natuurlijk uit van een standaard, ook al is dat in gedachten. Dan schets je de afwijkingen.
Het vereist natuurlijk wel enige ervaring om zo maar een portret te maken naar levend model. Het advies om met een raster te werken c.q. een foto te kopieren is helemaal niet verkeerd.
Daardoor zie je zeker als beginneling snel wat de afwijkingen zijn.
Een vrijenblije groet van
ANTONI

http://www.antoni-art.nl

richard

Berichtdoor richard » Do Jan 12, 2017 11:44 pm

Het resultaat af en toe in een spiegel bekijken wil trouwens ook wel helpen om snel de foutjes er uit te halen.

Osumi

Berichtdoor Osumi » Vr Jan 13, 2017 4:53 pm

In de spiegel bekijken raadde toen ook iemand me aan. En idd dan zie je veel dingen die je eerder niet opvielen (mij toch :p ) ik ben nu bezig aan rasters te maken, ik dacht dat dat door tekenaars niet gedaan werd omdat het 'makkelijk' is, maar tzal wel beter gaan. Een portret is echt mooi als t gelijkend is en als de mond enkele mm verkeerd staat en de neus enkele mm te smal krijg je een ander gezicht .. K ga aan de slag. Als ik wat meer ervaring heb kan ik nog steeds in de toekomst zonder raster tekenen als ik dat zou willen. Danku voor de reacties

desiree

Berichtdoor desiree » Vr Jan 13, 2017 6:12 pm

Osumi, het helpt ook als je je vorderingen hier plaatst.
Dan kunnen ervaringsdeskundigen meekijken en je (als je dat wilt)
van tips voorzien.
een fijne dag
groetjes
désirée.

Osumi

Berichtdoor Osumi » Za Jan 14, 2017 1:43 pm

Ik ga zeker een tekeningetje posten!
Ik heb momenteel al een raster gemaakt en de vorm van het gezicht en plaats van ogen, mond enz geplaatst en k vond het eigenlijk erg saai, die raster te tekenen enz maar k zag wel meteen men fouten als k het naast men vorige tekening legde dus is wel goed om te leren, wordt vevolgd .. ;-)

desiree

Berichtdoor desiree » Zo Jan 15, 2017 10:03 am

Ik kijk ernaar uit ;)
een fijne dag
groetjes
désirée.

Pluis1969

Berichtdoor Pluis1969 » Ma Jan 16, 2017 9:18 am

Ik zat altijd elk puntje met een lineaal na te meten om vervolgens de puntjes weer met elkaar te verbinden. dan ben je ook een aantal dagen bezig met een schets voor je uit kan gaan werken. Na een keer een tekencursus te hebben gevolgd heb ik geleerd om met hulplijnen te werken. Maar ik moet eerlijk zeggen dat de lineaal er thuis nog wel aan te pas komt om sommige puntjes even op te meten, zodat ik zeker weet dat de ogen enzo op de juiste plek en afstand staan.
Door hier op het forum foto's te plaatsen leer je ook erg veel. Ik ben er in ieder geval heel erg door gegroeid.

Terug naar “Vragen over tekeningen/schetsen”