If this is your first visit, be sure to check out the FAQ by clicking the link above. You may have to register before you can post: click the Register link to proceed.

Welk papier is fijn voor beginner pastel?

Stel hier je vragen over te gebruiken technieken of materialen (potlood, houtskool, pastelkrijt, pentekening etc.) of geef zelf de beste Tips&Tricks.

Moderators: AtelierBrigitte, Mariska, nancy_kelpie, Skarbog, Laikipia

Margha

Welk papier is fijn voor beginner pastel?

Berichtdoor Margha » Di Nov 15, 2016 1:07 pm

Welk papier is fijn om mee te beginnen als je voor het eerst met pastel werkt?
Ik heb nu canson mi teints. Kan ik dan beter de groffe of de fijne kant nemen?
Ik heb de potloden van derwent.
Alvast bedankt.

Sandra1964

Re: Welk papier is fijn voor beginner pastel?

Berichtdoor Sandra1964 » Di Nov 15, 2016 8:57 pm

Hoi Margha. Ik gebruik zelf het liefst de gladde kant, bij de groffe kant blijf je de structuur en papier toch toch zien. Maar is kwestie van uitproberen wat jezelf fijn vindt. En ik teken zelf ook met de pastel potloden van derwent. Succes en vooral plezier!

Pluis1969

Berichtdoor Pluis1969 » Wo Nov 16, 2016 12:13 am

Je moet zelf even uitproberen welke kant je fijner vind werken. Op de fijne kant kan je minder lagen kwijt, maar nog genoeg om een mooie tekening te maken.

mo

Berichtdoor mo » Wo Nov 16, 2016 9:17 am

Ik gebruik voor mijn pastel meestal Canson mi Teintes en dan de gladde kant. Maar er zijn heel veel verschillende papier soorten. Gewoon uitproberen en kijken wat het beste bij jouw stijl past.
Succes!
https://www.facebook.com/mo.groen

Melissa

Berichtdoor Melissa » Wo Nov 16, 2016 9:53 pm

Hallo Margha,

Ik ben zelf op Fabriano papier begonnen (heeft een wat blokkige structuur). Om te oefenen vond ik dit prima papier, maar het was erg dun, wat ik daardoor niet echt fijn vond. (Misschien dat Fabriano ook wel in steviger papier te verkrijgen is trouwens, dat durf ik niet te zeggen). Ik ben daarna overgestapt naar Canson mi Teintes en gebruik de kant met het honingraat structuur (de gladde zijde heb ik ook nog niet eerder uitgeprobeerd).

Het is een kwestie van uitproberen denk ik. Dat kan in teken- en schilderwinkels. Ik weet niet waar je woont, maar in Breda zit een hele leuke schilder- en tekenwinkel (Deva) waar je dit gerust mag uitproberen. (Nee, ik heb geen aandelen ;) Maar ben erg enthousiast over deze winkel en raad hem dan ook iedereen aan).

Margha

Berichtdoor Margha » Do Nov 17, 2016 12:46 am

Bedankt. Ben ik toch op de goede kant begonnen haha. Heb lange tijd niet getekend. Nu hopen dat het een beetje gaat lukken. Alleen ervaring met grafiet. Maar wie weet.....

Margha

Berichtdoor Margha » Do Nov 17, 2016 12:51 am

Melisse.
Woon helaas in het noorden van het land in Emmeloord met geen winkel in de buurt. Waarschijnlijk zaterdag even in Kampen of Zwolle kijken. Wil ik gelijk even kijken voor nieuw setje grafiet potloden en misschien pastelkrijtjes.

LeesaJohnson

Berichtdoor LeesaJohnson » Do Mar 23, 2017 11:50 am

I will suggest you the fine side paper as you are the beginner.

Terug naar “Vragen over tekeningen/schetsen”