If this is your first visit, be sure to check out the FAQ by clicking the link above. You may have to register before you can post: click the Register link to proceed.

Hoe analiseer je u foto

Stel hier je vragen over te gebruiken technieken of materialen (potlood, houtskool, pastelkrijt, pentekening etc.) of geef zelf de beste Tips&Tricks.

Moderators: AtelierBrigitte, Mariska, nancy_kelpie, Skarbog, Laikipia

Veronique

Hoe analiseer je u foto

Berichtdoor Veronique » Za Okt 15, 2016 6:01 pm

Hallo, ben nieuw hier en ben begonnen met potlood tekeningen, nu als ik via YouTube kijk dan vinden die mensen dat allemaal
heel normaal hoe ze schaduw enz... moeten zetten.
Nu de vraag hoe kan ik weten waar in mijn tekening vooral schaduwen enz moeten staan.
Ik weet van een gekleurde foto omzetten in een zwart wit foto, maar hoe analiseer ik die foto als je ziet dat sommige mensen foto's van mensen kunnen tekenen juist alsof ze echt zijn. Dat is uit eindelijk mijn doel, maar heb natuurlijk nog een lange weg af te leggen.
Kan iemand me hier verder helpen.
grts Veronique

Martin

Re: Hoe analiseer je u foto

Berichtdoor Martin » Za Okt 15, 2016 6:22 pm

Als je een portret exact na wil maken kijk je niet zo zeer naar de schaduwen maar naar hoe donker de tint van de kleur is. Om jouw voorbeeld te nemen van een foto om te zetten naar zwart wit kijk je dus hoe donker een stuk is. In dat geval is zwart dus je donkerste kleur en wit je lichte kleur, en alle ontelbare grijstinten daar tussen in.
Bij het natekenen van een portret aan de hand van een foto moet je proberen niet te denken aan een gezicht maar aan de vormen en vlakken die je ziet en te kijken naar welke kleur deze zijn. Om dit te oefenen kan je ook proberen een heel wazig plaatje te nemen en die proberen na te tekenen. Zo kan je jezelf leren om naar de echte vormen te kijken in plaats van dat je hersenen tegen je zeggen "hier is een oog, hier een neus, hier een mond enz"
En met wazig bedoel ik echt zoiets als dit:
http://1.bp.blogspot.com/-ZRzPybBbap4/U ... m_city.png
Je wil iets hebben waarin je niet meer kan zien wat het nou precies is. Op die manier kan je dus leren te kijken naar de tinten en de kleur verlopen en vormen in de tekening. Als je dit dan later weer gaat toepassen bij het tekenen van een portret kan je die resultaten krijgen waar je het over had.

Een andere goede tip bij het tekenen van portretten is om de foto en tekening ondersteboven te houden. Op die manier kan je ook beter naar de vormen kijken in plaatst van dat je hersenen gaan zeggen "Hey dit is een gezicht. Ik weet wel hoe ik dat moet tekenen!" Je hersenen hebben namelijk de nijging om alles heel abstract te tekenen en dan krijg je dus een niet realistisch portret.
Mijn ATC's. Als je wil ruilen stuur maar een PM berichtje.

Mijn Blog en Facebookpagina

Veronique

Berichtdoor Veronique » Za Okt 15, 2016 7:24 pm

Hallo Martin
Dat voorbeeldje ga ik zeker proberen, alvast bedankt voor u reactie.
Zo had ik er nog niet ingezien, dat ik meer in vormen moet kijken.
Ga het eens proberen, ik wil niet alleen portretten maar ook landschappen en nog liefst verlaten huizen, kastelen enz...

Martin

Berichtdoor Martin » Za Okt 15, 2016 8:17 pm

Bij landschappen en gebouwen is het wel handig dat je ook meer aan de vorm van het object zelf denkt en je verdiept in perspectief tekenen. Op zich geld daar natuurlijk ook dat je naar de tinten probeert te kijken. Maar bijvoorbeeld bij een landschap heb je normaal meer eigen interpretatie. Het is namelijk niet mogelijk om alle grasprietjes of blaadjes exact na te tekenen. Dit heb je natuurlijk ook als je bijvoorbeeld het haar bij een portret gaat tekenen. Maar daar kan je allemaal truukjes voor leren hoe je dat soort texturen mooi kan tekenen.

Zoek ook meteen even op hoe je een grid systeem kan gebruiken voor portretten, of andere tekeningen. Dit zal je ook weer een hoop kunnen helpen als je fotorealistische tekeningen wil maken.
Mijn ATC's. Als je wil ruilen stuur maar een PM berichtje.

Mijn Blog en Facebookpagina

Jonne

Berichtdoor Jonne » Zo Okt 16, 2016 9:22 am

Als je net begint met tekenen, is het fijn om je eerst je materiaal aan te wennen. Kijk wat verschillende hardheden van je potlood doen. Kijk wat er gebeurt als je harder of zachter drukt. Voordat je realistische portretten kunt tekenen, zijn er waarschijnlijk heel veel oefeningen nodig.
Dit zeg ik niet om je te ontmoedigen, maar om je op weg te helpen. Zoals hierboven al wordt genoemd is dat onder andere het kijken naar vorm en toonwaarde. Dat zijn twee principes waardoor, als je ze goed weergeeft, volume ontstaat. Kijk waar zich schaduwen bevinden en hoe donker ze zijn. Kijk waar middentonen zitten en welke toonwaarde ze hebben. Kijk waar zich het licht bevindt... Ik zou niet direct beginnen dit in een portret toe te passen maar in hele simpele vormen. Een pak melk, een vaas, en zo steeds moeilijker. Bovendien zou ik goede boeken hierover zoeken. Kan je veel uit leren.
Als het weergeven van bovenstaande je allemaal goed af gaat, zou ik op dezelfde manier aan mensen tekenen beginnen.
Met een raster leer je in mijn ogen weinig over verhoudingen. Maar ieder zijn ding.

Veronique

Berichtdoor Veronique » Zo Okt 16, 2016 7:19 pm

hallokes,
Hey Martin ik heb al opgezocht wat een grid systeem is, dat is ook een hele boterham.
Hey Jonne, ik heb voor de eerste keer een tekening gemaakt via Youtube zo heb ik stuk voor stuk gevolgd en getekend.
Ik wil het resultaat sturen maar weet niet hoe? zo heb ik ook geleerd van de tinten en hoe je meer moet drukken op u potlood.
Maar natuurlijk ben ik maar een leek in deze materie, daarom dat via hier mij wil laten begeleiden.

Veronique

Berichtdoor Veronique » Di Okt 25, 2016 9:36 am

Hallo ik heb al nu naar vele tekeningen en filmpjes bekeken
amai het is echt een ware kunst, en soms sta ik versteld van mij zelf van het ik dat gedaan.
Het is heel fijn hier een forum te vinden met mensen die de ware passie delen.

Ik wil jullie al bedanken voor jullie reacties

Kyon

Berichtdoor Kyon » Vr Nov 11, 2016 9:28 pm

Leuk dat je zo enthousiast bent Veronique.

LeesaJohnson

Berichtdoor LeesaJohnson » Di Aug 29, 2017 7:11 am

Hi there,
You should practice it by drawing the objects like a cup or anything which you can place in front of you to check the correct shadow of the object. By the time goes on you will be able to imagine the shadow of the object which you are drawing on the canvas. Practice can only help you to understand the shadow of the object. Practice more and more and I hope you will be able to draw the correct shadow of the object very soon.

Veronique

Berichtdoor Veronique » Vr Sep 01, 2017 6:17 pm

Momenteel ben ik dus bezig met jullie raad op te volgen van gewone objecten tot nu heb ik een baby gezichtje getekend het is zeker nog niet perfect maar zo blijf ik maar oefenen!
Ook mijn materiaal leren kennen wat zeer belangrijk is zie boven gaande berichten.

Terug naar “Vragen over tekeningen/schetsen”