If this is your first visit, be sure to check out the FAQ by clicking the link above. You may have to register before you can post: click the Register link to proceed.

papier en inkt

Stel hier je vragen over te gebruiken technieken of materialen (potlood, houtskool, pastelkrijt, pentekening etc.) of geef zelf de beste Tips&Tricks.

Moderators: AtelierBrigitte, Mariska, nancy_kelpie, Skarbog, Laikipia

Joris van Puffelen

papier en inkt

Berichtdoor Joris van Puffelen » Zo Sep 25, 2016 12:46 pm

Ben vandaag begonnen met OI inkt op krantenpapier.Penseel, grote hoeveelheden inkt. Geen succes, inkt loopt te veel uit en het papier remt penseel te veel af. Heeft iemand een goede suggestie voor het beste papier?

Monkeyboy

Re: papier en inkt

Berichtdoor Monkeyboy » Zo Sep 25, 2016 1:45 pm

Ik gebruik voor inkt over het algemeen kalligrafiepapier van Daler Rowney of Bristol Board, dat laatste is meer voor markers maar is mooi glad. Nadeel van OI inkt is dat het langzaam droogt dus met heel glad papier is het wel belangrijk dat je het makkelijk kan wegleggen op een vlakke ondergrond om te drogen.

Joris van Puffelen

Berichtdoor Joris van Puffelen » Zo Sep 25, 2016 4:38 pm

Dank je wel. Ik ga het proberen.

Martin

Berichtdoor Martin » Zo Sep 25, 2016 7:45 pm

Als je over grote hoeveelheden inkt spreekt, bedoel je dan verdund of onverdund? Want als je het verdund dan kan je misschien eens naar sumi-e inkt kijken en rijstpapier. Rijstpapier kan veel water hebben en sumi-e inkt is goed te verdunnen met water.
Mijn ATC's. Als je wil ruilen stuur maar een PM berichtje.

Mijn Blog en Facebookpagina

Joris van Puffelen

Berichtdoor Joris van Puffelen » Zo Sep 25, 2016 9:01 pm

Ik gebruik de inkt onverdund want in mijn achterhoofd zit de gedachte dat ik mijn tekeningen ooit nog eens kan gebruiken als origineel voor fotografisch zeefdrukken. Maar ik zal eens kijken naar rijstpapier en sumi-inkt. Bedankt.

Joris van Puffelen

Berichtdoor Joris van Puffelen » Ma Sep 26, 2016 8:04 pm

Ik ontdekte dat ik nog een vel zwaar transparantpapier (50x70) had liggen van jaren geleden. Gebruikt en ging prima. Maar veel te duur om daar mee door te gaan.

Monkeyboy

Berichtdoor Monkeyboy » Ma Sep 26, 2016 10:33 pm

Marker XL van Canson is ook mooi glad, ik weet alleen niet hoe dat met inkt gaat qua bleed. Maar die zijn ook niet verschrikkelijk duur dus misschien het proberen waard? Overigens heeft I Love Art ook eigen marker papier wat goed betaalbaar is, dus als het met markerpapier lukt kun je dat ook nog proberen.
Met brush markers gaat het in elk geval goed.

Ik heb nog wel een potje OI inkt staan, ik kijk even of ik er morgen aan toe kom om het te testen.

Joris van Puffelen

Berichtdoor Joris van Puffelen » Di Sep 27, 2016 3:03 pm

Markerpapier heb ik nu geprobeerd. Geeft een heel wat beter resultaat dan krantenpapier. Wel goed genoeg om te bewaren voor wie weet ooit eens zeefdruk, niet om aan de muur te hangen.

Joris van Puffelen

Berichtdoor Joris van Puffelen » Wo Okt 05, 2016 12:24 pm

Heb nu de achterkant van behang gebruikt. Gaat prima en eventueel kan ik werk later toch overnemen op duurder papier. Voor zeefdruk ontwerpen is het in elk geval prima.

LeesaJohnson

Berichtdoor LeesaJohnson » Wo Apr 19, 2017 12:13 pm

U mag Bristol board

Terug naar “Vragen over tekeningen/schetsen”