If this is your first visit, be sure to check out the FAQ by clicking the link above. You may have to register before you can post: click the Register link to proceed.

Inscannen tekeningen

Stel hier je vragen over te gebruiken technieken of materialen (potlood, houtskool, pastelkrijt, pentekening etc.) of geef zelf de beste Tips&Tricks.

Moderators: AtelierBrigitte, Mariska, nancy_kelpie, Skarbog, Laikipia

JackosaurusRex

Inscannen tekeningen

Berichtdoor JackosaurusRex » Di Dec 08, 2015 6:16 am

Ik scan momenteel mijn tekeningen met een all in one printer en vroeg me af wat de correcte instellingen zijn. Met name de dpi? Deze gaat tot 600 ik dacht hoe hoger hoe beter, maar is dat ook zo. Mij is opgevallen dat m'n scans best wel groot worden.. het gaat hier om papier van 21 bij 14 cm. De scans zijn voor een expositie voor op mijn dagbesteding. Zou ze graag omtoveren tot een enorme collage op a0 formaat. Is 300 dpi beter... en wat als ik ze op deviantart als print zou willen aanbieden.

Nog een extra vraagje, als je foto's wil samenvoegen. In dit geval de scans. Zou iemand mij software kunnen aanbevelen om dit te doen. Ik heb het geprobeerd met photo gallery van microsoft, maar dit maakt alleen maar een collage met beeldscherm resoluties. Wil het uiteindelijk als reuzachtige foto printen, met reusachtige resolutie. Ik ben bang dat het photoshop is... en dies volgens mij best duur

Martin

Re: Inscannen tekeningen

Berichtdoor Martin » Wo Dec 09, 2015 9:56 pm

De dpi waarin je het inscanned heeft vooral te maken als je het later weer wil afdrukken. 300 dpi is het minimum wat je moet hebben als je het op hetzelfde (dus niet groter) formaat weer wil afdrukken, maar echte goede prints zijn nog een stuk groter in dpi. Als je dus niet heel goede kwaliteit afdruk wil dan kan je dus met 600 dpi je werk 2 keer zo groot afdrukken dan het origineel.
Mijn ATC's. Als je wil ruilen stuur maar een PM berichtje.

Mijn Blog en Facebookpagina

JackosaurusRex

Berichtdoor JackosaurusRex » Wo Dec 09, 2015 11:50 pm

Aha, duidelijk... merci. Wil het wel degelijk afdrukken, maar wel op origineel formaat eerder. Misschien kleiner. Ben dat scannen begonnen omdat m'n vriendin een tijdje terug soep had gemorst op een aantal van m'n schetsboeken. Backup zegmaar. En veeeer in de toekomst een eigen 'art of' boek te maken. Misschien jaarlijks een fotoboek laten printen bij albelli ofzo

Heb gimp ontdekt voor het maken van m'n collage... snap de software nog niet echt. Schijnbaar moet je een canvas maken van formaatje gigantisch en dan elk plaatje op een laagje zetten. Vervolgens handmatig alles verplaatsen. Naast elkaar enzo. Ook een online dienst geprobeerd die fotocollages op poster maakt... betaal je wel een boel voor. Meer dan gewoon een ontwerp uit laten printen.

Epenko tekeningen

Berichtdoor Epenko tekeningen » Do Mar 17, 2016 4:42 pm

Je kunt scannen maar zelf fotografeer ik vaker. Als je iets groters maakt is scannen ook lastig.
De beste resultaten haal ik met ofwel een dslr of een systeemcamera met een niet-zoom lens. Die hebben lekker weinig vertekening.
Vaak is een foto met een moderne compactcamera ook al goed afhankelijk van wat je wilt.
Pentekeningen van Epenko: tekeningen, pentekeningen, portretten en dieren.

Mariska

Berichtdoor Mariska » Do Mar 17, 2016 7:26 pm

Als je 300 dpi wil afdrukken op A0, heb je een digitaal bestand nodig van 9933*14043 pixels (9933÷300=33.11 inches, en 14043÷300=46.81 inches (A0 is 33.11*46.81 inches)). Rekenen in inches werkt in dit geval handiger (vind ik), omdat je het ook over dots per inch hebt. Omgekeerd is dit uiteraard 33.11*300, enz. Of, als je bijv. zou willen afdrukken met 250 dpi, dan is het 33.11*250. Voor het mooie zou de ratio van je tekening hetzelfde zou moeten zijn als de ratio van de poster waarop je het zou willen afdrukken. Anders krijg je loze randjes. Of je moet een randje van je tekening opofferen.
Klik hier om te zien wat ik maak.

LeesaJohnson

Berichtdoor LeesaJohnson » Za Apr 01, 2017 12:01 pm

Depends on your printer scannning process and it's difficult to scan a larger paintings.

AtelierBrigitte

Berichtdoor AtelierBrigitte » Zo Apr 02, 2017 9:35 pm

@Leesa: je antwoordt op een oud draadje. Graag geen oude topics naar boven halen, tenzij je echt een zeer goede, bijzondere toevoeging hebt.
Kijk ook eens op mijn site AtelierBrigitte waar ik nu ook een blog bijhou.

---> volg mijn Facebook pagina!
--> Zoë heeft een eigen Facebookpagina!

Terug naar “Vragen over tekeningen/schetsen”